• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی روایی محتوایی و روایی همزمان "نرم افزار تقویت حافظه فعال" با خرده آزمون حافظه فعالِ "مقیاس هوشی وکسلر کودکان" و خرده آزمون‌ حافظه فعالِ "مقیاس هوش آزمای تهران-استنفوردبینه"

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    134.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی ­های روانسنجی "نرم افزار تقویت حافظه فعال" است. این پژوهش کاربردی، و از نوع ابزارسازی، مبتنی بر ساخت و اعتباریابی "نرم افزار تقویت حافظه فعال" است و در قالبِ یک طرح شبه آزمایشی انجام شد. داده ‌های این مطالعه از 115 نفر از دانش آموزان پایه سوم (45نفر)، پایه چهارم (54 نفر) و پایه پنجم (16 نفر) دبستان جمع ­آوری شد. روایی محتوایی نرم ‌افـزار از طریق نظرخواهی از متخصصان و بررسی این نظرات از طریق آزمون اسپیرمن (1=rs)  تعیین شد. "نرم افزار تقویت حافظه فعال"، خرده آزمون حافظه فعالِ مقیاس هوش آزمای تهران- استنفورد بینه و خرده آزمون حافظه فعالِ مقیاس هوشی وکسلر کودکان بر روی هر سه گروه اجرا شد. طبق ضریب همبستگی پیرسون بین تعداد پاسخ‌ های درست کودکان در بازی های این نرم افزار  و نمره حافظه فعال مقیاس وکسلر (809/0rp=) و نمره حافظه فعال مقیاس بینه (864/0rp=)  رابطه وجود دارد. بنابراین، "نرم افزار تقویت حافظه فعال" روایی محتوایی مناسبی دارد و همچنین با خرده آزمون حافظه فعالِ مقیاس هوشی وکسلر کودکان و خرده آزمون حافظه فعالِ مقیاس هوش آزمای تهران- استنفورد بینه روایی همزمان دارد و از ویژگی ‌های روانسنجی مناسبی برخوردار است.
    کلید واژگان
    نرم افزار تقویت حافظه فعال
    حافظه فعال
    روایی محتوایی
    روایی همزمان
    روانسنجی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2014-02-20
    1392-12-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2014.55056
    https://japr.ut.ac.ir/article_55056.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/288870

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • حافظه آشکار و نهان 

      کرمی نوری, رضا (سیدعلی نقی خرازی, 2002-01-01)
      مقاله حاضر به بحث پیرامون پدیده ای جدید به نام حافظه نهان (در مقایسه با حافظه آشکار) می پردازد. ابتدا به طور مختصر تاریخچه نظریه های اندیشمندان درباره حافظه نهان مطرح و سپس در نظریه های جدید، به مطالعات زیر آستانه تحریک و ...

    • بررسی کمبودها در "بازخوانی از حافظه شخصی" در اقدام کنندگان به خودکشی 

      کاویانی, حسین؛ رحیمی, پریسا؛ نقوی, حمیدرضا (سیدعلی نقی خرازی, 1999-07-01)
      "همبستگی‌ها یافته‌های حاصل از محاسبات همبستگی نشان می‌دهد که در گروه‌ اقدام‌کنندگان به خودکشی همبستگی‌های معنی‌داری بین "اختصاصی‌ بودن‌" و "تأخیر زمانی‌" در هر سه حالت هیجانی خوشایند،خنثی و ناخوشایند وجود دارد؛در گروه ...

    • بررسی اجمالی جایگاه حافظة سازمانی در سازمان 

      سریع القدم, نسیم؛ محبی نیا, آرام؛ بشیربنائم, یاسر (مرکز تحقیقات کاربردی معاونت طرح و برنامه و بودجه ناجا, 2016-03-20)
      رقابت اصطلاحی است که سازمان و شرکت‌ها (خصوصی و دولتی) مدام از آن دم می‌زنند؛ اما بسیاری از آن‌ها، به دلیل نداشتن اطلاعات مفید و به‌موقع، خیلی زود از صحنة رقابت حذف می‌شوند. اطلاعات برای سازمان همانند خون برای شریان‌های بدن ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب