ضرورت نگاشت مسیر فناوری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
موسویان, سیدمرتضینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در حالی که سازمانهای پخشگسترده[1] در حال گذار از آنالوگ به دیجیتال مجبور به صرف هزینههای گزافی هستند، سرویسدهندههای جدید با استفاده از زیرساختهای جدیدی چون مخابرات سیار، مدمهای DSL، فیبر نوری و شبکههای کابلی با ارائة محیطهای جدید، مخاطبین را بهسوی خود جلب کرده و دنیای مربوط به خود را هر روز بیشتر از دیروز تحدید میکنند.
مخاطبینی که تا دیروز سرویسهای محدودی آنان را راضی میکرد، امروز سرویسهای متنوعی را درخواست میکنند و راضی نگاه داشتن آنان مشکلتر از گذشته میباشد. رقابت شدید میان بازیگران صحنه، هر روز مرزهای جدیدی را تعریف میکند و هشیاری و برنامهریزی دقیقتری را طلب میکند.
در این بین آنان که پیش از یک تقاضا از سوی مخاطبین، برای پاسخ گویی به آن اندیشیده و فناوری لازم را به خدمت گرفته و پرسنل خود را آماده کردهاند قادر به ادامة حیات بوده و در صحنه باقی میمانند، و آنانی که بیتوجه به روند تغییر در فناوری تنها امروز را میبینند در تنگنای چالش با تغییرات پرسرعت هر روز محدودتر از دیروز به حیات خود ادامه داده تا بالاخره در رقابت شدید میدان را به رقبا تسلیم خواهند نمود.
آنچه سازمانها، شرکتها و دولتها به آن نیازمند هستند، داشتن یک مسیرنمای فناوری است. بهطوریکه قادر باشند قبل از وقوع یک تغییر و قبل از تأثیر ناشی از یکفناوری جدید، آمادگی لازم را ایجاد و قادر به مدیریت شرایط جدید باشند. با روشهای مطرح مانند سناریو نویسی و آیندهنگاری از مرز پیشبینی گذشته و خود نسبت به تعریف شرایط در هر مقطع پرداخته و به تعبیری آینده را خود بسازند
2. broadcasters
کلید واژگان
: نگاشت مسیر فناوریمسیر نمای فناوری
سناریو نویسی به روش دلفی
نقشه راه فناوری
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University
شاپا
2645-46962645-470X




