نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنقیب السادات, سیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorفرهمندزاد, انسیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:41:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:41:04Z
dc.date.available1399-07-09T05:41:04Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:41:04Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-08-28en_US
dc.date.submitted1398-06-06fa_IR
dc.identifier.citationنقیب السادات, سیدرضا, فرهمندزاد, انسیه. (1398). بازنمایی مصرف در تبلیغات بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (شبکه اول و دوم سیما). فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری, 13(32), 191-219. doi: 10.22085/javm.2020.199645.1394fa_IR
dc.identifier.issn2645-4696
dc.identifier.issn2645-470X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.199645.1394
dc.identifier.urihttp://javm.iribu.ac.ir/article_101901.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/286904
dc.description.abstractامروزه مصرف ، در حوزۀ بسیار وسیعی به نام سبک زندگی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بعضی از صاحب‌نظران و متفکرانی که در زمینۀ مصرف نظریه‌پردازی کرده‌اند، مصرف را در شکل کلی‌تر، یعنی سبک زندگی در نظر گرفته اند . این پژوهش با هدف شناخت شیوه و نحوۀ انعکاس مصرف در تبلیغات سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. از این‌رو مفهوم مصرف در این پژوهش مبتنی بر سبک زندگی است و در ادامه از الگوی تقسیم‌بندی کولین کمپل مبنی بر مصرف مدرن و مصرف سنتی و در نهایت از سلسله مراتب نیازهای مازلو به‌عنوان چارچوب نظری استفاده کردیم. سؤال اساسی در این پژوهش این است که تبلیغات بازرگانی در تلویزیون، بیشتر چه نوع مصرفی را نشان می‌دهد و به دنبال آن، چه سبک زندگی‌ای را ترویج می‌کند؟ این پژوهش برای پاسخ به این سؤال از روش تحلیل محتوا و روش نمونه‌گیری تلفیقی با دو تکنیک چند مرحله‌ای و سهمیه‌ای استفاده کرده است. نمونه‌ها از شبکه‌های اول و دوم سیما و در سال‌های دهه 90  انتخاب شده‌اند. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد مصرف به نمایش درآمده در اغلب پیام‌های بازرگانی، مبتنی بر نیازهای ثانویه و شیوۀ زندگی رایج، سبک زندگی مدرن بوده است.fa_IR
dc.format.extent330
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherIRIB Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه رسانه های دیداری و شنیداریfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly Scientific Journal of Audio-Visual Mediaen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.199645.1394
dc.subjectمصرفfa_IR
dc.subjectسبک زندگیfa_IR
dc.subjectتبلیغات بازرگانیfa_IR
dc.subjectشبکه اول و دوم سیماfa_IR
dc.titleبازنمایی مصرف در تبلیغات بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (شبکه اول و دوم سیما)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue32
dc.citation.spage191
dc.citation.epage219


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد