برساخت بدن در تلویزیون (مورد مطالعه: تبلیغات بازرگانی شبکه یک سیمای ملی)
(ندگان)پدیدآور
میرزاخانی, معصومهساروخانی, باقرخجسته باقرزاده, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از منابع مهم اطلاعرسانی در زمینههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... در جهان رسانهای شدة امروز، تبلیغات است که تأثیر بسیاری در شکلگیری الگوهای فکری، احساسی و رفتاری مخاطبان و تغییر ارزشها و نگرشهای آنان دارد. این مقاله با هدف بررسی جایگاه بدن در گفتمان رسانه (تبلیغات بازرگانی) به بررسی نشانهها و رمزگان موجود در آگهیها پرداخته و بدینمنظور با استفاده از دیدگاه فیسک و رولان بارت، آگهیهای بازرگانی تحلیل شده است. جامعة هدف تحقیق، آگهیهای پخش شده از شبکة یک سیمای ملی در سال 96 بوده که به روش نمونهگیری هدفمند و غیرتصادفی انتخاب و پس از جمعآوری تبلیغات، 72 پیام بازرگانی تحلیل شد. مبنای نظری بحث، آرای برخی از صاحبنظران جامعهشناسی بدن همچون فوکو، گافمن، گیدنز و ... است. نتایج نشان میدهد که دو گفتمان «جنسی» و «جنسیتی» در حوزة بدن در تبلیغات بازنمایی میشود.
کلید واژگان
بدننشانهشناسی
شبکه یک
آگهی بازرگانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University
سازمان پدید آورنده
گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانگروه جامعه شناسی، دانشگاه تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
گروه رادیو، داﻧﺸﮕﺎه ﺻﺪا و ﺳﯿﻤﺎ، تهران، ایران
شاپا
2645-46962645-470X




