• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری
    • دوره 13, شماره 30
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری
    • دوره 13, شماره 30
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    چگونگی بازنمایی بدن در گفتمان‌های لذت و خوشایندی، سلامت و منزلت در آگهی‌های بازرگانی

    (ندگان)پدیدآور
    میرزاخانی, معصومهساروخانی, باقرخجسته باقرزاده, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    407.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مقاله با هدف بازنمایی و تفسیر گفتمان‌های بدن در آگهی‌های بازرگانی شبکه یک سیمای ملی؛ به بازخوانی و طبقه‌بندی متون برآمده از آگهی‌ها پرداخته است. برای دست یافتن به هدف، 72 آگهی به‌صورت هدفمند در بازه زمانی سال 95 انتخاب و تحلیل شد. به‌نحوی‌که با بهره‌گیری از قابلیت‌های روش تحلیل گفتمان و چارچوب نظری جامعه‌شناسی تفسیری، سه گفتمان «لذت و خوشایندی»، «سلامت» و «منزلتِ» بدن، در تبلیغات بازنمایی شده است. در گفتمان لذت و خوشایندی، «حس و حال خوب»، در گفتمان سلامت، «عافیت جسم» و در گفتمان منزلتِ بدن، «شأن برتر یا پرستیژ» به‌عنوان دال مرکزی شناسایی شد. در برآیند کلی مطالعه گفتمان تبلیغات بازرگانی در حوزه بدن، مشخص گردید این گفتمان‌ها تحت گفتمان بزرگ‌تر «جسمی یا بیولوژیکی» برساخت می‌شود و دال مرکزی مجموع این گفتمان‌ها «انسان مصرفی» است. برحسب نتایج به نظر می‌رسد، هر یک از گفتمان‌ها متأثر از خاستگاه‌های متنوع و نظریه‌هایی هستند؛ که متناسب با سیاست‌های حاکم بر رسانه ظهور یافته‌اند.
    کلید واژگان
    بازنمایی بدن
    تحلیل گفتمان
    گفتمان لذت
    گفتمان سلامت
    گفتمان منزلت
    آگهی بازرگانی

    شماره نشریه
    30
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
    IRIB University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
    استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران
    دانشیار دانشکده رادیو و تلویزیون دانشگاه صداوسیما

    شاپا
    2645-4696
    2645-470X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22085/javm.2019.194539.1371
    http://javm.iribu.ac.ir/article_93364.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/286875

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • تحلیل گفتمان روایت جنبش مشروطه در کتاب های درسی تاریخ (دوره پهلوی و پس از انقلاب اسلامی) 

      تریان, امین؛ آزاد, حمید (معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2015-05-22)
      دو نظام سیاسی پیش و پس از انقلاب اسلامی دارای دو ایدئولوژی و گفتمان سیاسی مسلطِ متفاوت از یکدیگر بوده و هستند؛ مسائلی که تأثیر مستقیم بر نگارش کتاب‌های درسی به‌ویژه کتاب‌های درسی تاریخ گذاشته‌ است. نمونه‌ی این تاثیر در ...

    • A Study of the "Evolution" in the Well-Known Military-Security Discourses of the Islamic World Using Discourse Analysis Theory "Laclau and Mouffe" 

      آدمی, علی؛ رضایی, نیما (دانشگاه بین المللی امام خمینی, 2018-01-21)
      نظریه تحلیل گفتمان «ارنست لاکلاو و شنتال موفه» ‌ ابزاری کارآمد برای تحلیل فعل و انفعلات و تعاملات میان کنش‌گران در عرصه سیاست در اختیار محققان قرار می‌دهد. از منظر این دو محقق، گفتمان‌ها تنها دریچه شناخت انسان به‌ سوی جهان ...

    • سنخ‌شناسی گفتمان‌های سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی ایران 

      حسن‌پور, آرش؛ قاسمی, وحید؛ آقابابایی, احسان؛ رضایی, محمد؛ ربانی, علی (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی, 2020-02-20)
      پس از انقلاب اسلامی، یکی از حوزه‌هایی که در ساحت فرهنگی دچار تحول جدّی شد، نهاد سینما بود. سینما از آغاز انقلاب ‌چونان ابزاری فرهنگی مورد توجه شایان بوده تا از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای ترویج دین استفاده گردد. در این پژوهش ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب