دوره 11, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • اصول و مبانی شرح تطبیقی (با تکیه بر شرح مثنوی شریف) 

    قبول, احسان؛ رادمرد, عبدالله (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)
    برای شرح‌نویسی می‌توان بر اساس متغیّرهای 1. شارح و متن ادبی و 2. مخاطب انواعی را نام برد. یکی از این شروح را، شرح تطبیقی می­نامیم. هدف اساسی شرح تطبیقی، شرح ادبیات ملّتی بر اساس ادبیات ملتی دیگر است. روش عملیاتی شرح تطبیقی  ...

  • جریان شعر زبان در دهۀ هفتاد، با تأکید بر شعر رضا براهنی 

    شفق, اسماعیل؛ بحرانی, بلال (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)
    در دهه‌ی هفتاد خورشیدی، جریان­هایی در شعر فارسی ظهور کردند که شعر آن­هاهم از نظر زبان و بیان و هم از نظر محتوا، با شعر دوره­های گذشته به کلی متفاوت بود. وجه مشترک همه‌ی جریان­های شعری دهه‌ی هفتاد، فراروی از زبان و بیان ...

  • مؤلفه‌های معناباختگی در شعر کتیبه مهدی اخوان ثالث 

    طالبیان, یحیی؛ وفایی, عباسعلی؛ عبدللهیان, حمید؛ باقری, علی اصغر (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)
    یکی از جریان‌های ادبی که متأثر از اتفاقات سیاسیِ اروپای قرن بیستم است، معناباختگی است. این جریان، نخست در تئاتر فرانسه پدید آمد و به‌ سرعت در اروپا منتشر شدو بعداز مدتی بر دیگر گونه‌های ادبی تأثیر گذاشت. روشنفکران نوگرای ...

  • بازتاب اجتماعیات در شعر غنایی قرن ششم (برپایه اشعار سنایی، انوری، خاقانی و نظامی) 

    نیری, فاطمه؛ واردی, زرین تاج (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)
    در قلمرو شعر، نوع غنایی، کهن‌ترین شکلی است که شاعر در آن خویشتن خویش را به تصویر می‌کشد و ضمن آن به بیان عواطف شخصی خود از زندگی و جهان می‌پردازد و شاعر ساختار ذهنش را در قالب یک اثر ادبی به جامعه عرضه می‌دارد. واقعیت‌های ...

  • توبه و تطهیر گفتمانی در خیامیّت پیشامدرن 

    جهان دیده کودهی, نقی(سینا)؛ نیکویی, علیرضا (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)
    چکیده خیامیّت یک منظومه­ی گفتمانی است که در آن سه گفتمان لاادری­گرا، شریعت مدار و تصوف، به­شکل «درون­گفتمانی» با هم مجادله و مناظره می­کنند. آن چه این مجادله‌ی چند رویه را ­در جامه‌ی گفتمانی یکسان پیوند می دهد، انتساب آن ...

  • سبک شناسی گفتمان راوی در بوستان سعدی 

    شریفیان, مهدی؛ حسینی, سید شهاب الدین (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)
    چکیده  پژوهش حاضر در پی ارائه‌ی تصویری از ماهیت راوی بوستان سعدی و به‌تبع آن مخاطبی است که راوی در انتظار اوست. هدف دیگر دریافتن سبک راوی بر اساس تحلیل زبانی کلام وی و پاسخ به این پرسش است که آیا راوی از جایگاهی بالا با ...

  • نقد و تحلیل تعاریف«حُسن طلب» همراه با دریافتی تازه از آن 

    تشکری, منوچهر؛ صالحی مازندرانی, محمد رضا؛ جعفری نیک, کاظم (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)
    حُسن­ طلب، از آرایه های ادبی است که نیاز و خواسته ای را با شیوه‌ی نیکو و اثرگذار برای شنونده‌ی خویش بیان می نماید؛ این آرایه ادبی­ به­ عنوان یک­ متغیّر در بدیع معنوی، بر پایه‌ی نیاز، نوع تقاضا و  جایگاهِ مخاطب، به­گونه­های ...

  • معرفی انواع تمثیل فشرده و جستجوی رد پای آن در شعر نخستین شعرای زبان فارسی 

    رضایی, احترام (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)
    چکیده تمثیل از جمله مباحثی است که هم در بلاغت قدیم و هم در بلاغت جدید به آن توجه شده است. در کتاب‌های قدیم از تمثیل در مباحث تشبیه مرکب و استعاره‌ی تمثیلیه سخن گفته شده است؛ درحالی که در نقد جدید، تمثیل زیر مجموعه‌ی مبحث ...