دوره 11, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
اصول و مبانی شرح تطبیقی (با تکیه بر شرح مثنوی شریف)
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)برای شرحنویسی میتوان بر اساس متغیّرهای 1. شارح و متن ادبی و 2. مخاطب انواعی را نام برد. یکی از این شروح را، شرح تطبیقی مینامیم. هدف اساسی شرح تطبیقی، شرح ادبیات ملّتی بر اساس ادبیات ملتی دیگر است. روش عملیاتی شرح تطبیقی ...
-
جریان شعر زبان در دهۀ هفتاد، با تأکید بر شعر رضا براهنی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)در دههی هفتاد خورشیدی، جریانهایی در شعر فارسی ظهور کردند که شعر آنهاهم از نظر زبان و بیان و هم از نظر محتوا، با شعر دورههای گذشته به کلی متفاوت بود. وجه مشترک همهی جریانهای شعری دههی هفتاد، فراروی از زبان و بیان ...
-
مؤلفههای معناباختگی در شعر کتیبه مهدی اخوان ثالث
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)یکی از جریانهای ادبی که متأثر از اتفاقات سیاسیِ اروپای قرن بیستم است، معناباختگی است. این جریان، نخست در تئاتر فرانسه پدید آمد و به سرعت در اروپا منتشر شدو بعداز مدتی بر دیگر گونههای ادبی تأثیر گذاشت. روشنفکران نوگرای ...
-
بازتاب اجتماعیات در شعر غنایی قرن ششم (برپایه اشعار سنایی، انوری، خاقانی و نظامی)
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)در قلمرو شعر، نوع غنایی، کهنترین شکلی است که شاعر در آن خویشتن خویش را به تصویر میکشد و ضمن آن به بیان عواطف شخصی خود از زندگی و جهان میپردازد و شاعر ساختار ذهنش را در قالب یک اثر ادبی به جامعه عرضه میدارد. واقعیتهای ...
-
توبه و تطهیر گفتمانی در خیامیّت پیشامدرن
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)چکیده خیامیّت یک منظومهی گفتمانی است که در آن سه گفتمان لاادریگرا، شریعت مدار و تصوف، بهشکل «درونگفتمانی» با هم مجادله و مناظره میکنند. آن چه این مجادلهی چند رویه را در جامهی گفتمانی یکسان پیوند می دهد، انتساب آن ...
-
سبک شناسی گفتمان راوی در بوستان سعدی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)چکیده پژوهش حاضر در پی ارائهی تصویری از ماهیت راوی بوستان سعدی و بهتبع آن مخاطبی است که راوی در انتظار اوست. هدف دیگر دریافتن سبک راوی بر اساس تحلیل زبانی کلام وی و پاسخ به این پرسش است که آیا راوی از جایگاهی بالا با ...
-
نقد و تحلیل تعاریف«حُسن طلب» همراه با دریافتی تازه از آن
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)حُسن طلب، از آرایه های ادبی است که نیاز و خواسته ای را با شیوهی نیکو و اثرگذار برای شنوندهی خویش بیان می نماید؛ این آرایه ادبی به عنوان یک متغیّر در بدیع معنوی، بر پایهی نیاز، نوع تقاضا و جایگاهِ مخاطب، بهگونههای ...
-
معرفی انواع تمثیل فشرده و جستجوی رد پای آن در شعر نخستین شعرای زبان فارسی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2019-08-23)چکیده تمثیل از جمله مباحثی است که هم در بلاغت قدیم و هم در بلاغت جدید به آن توجه شده است. در کتابهای قدیم از تمثیل در مباحث تشبیه مرکب و استعارهی تمثیلیه سخن گفته شده است؛ درحالی که در نقد جدید، تمثیل زیر مجموعهی مبحث ...



