دوره 9, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نگاهی به تصحیح منظومة همای و همایون به اهتمام کمال عینی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-08-23)منظومة همای و همایون سرودة خواجوی کرمانی، شاعر عارف قرن هشتم، از زمرة آثار عاشقانهایست که در آن، عشق آتشین همای، شاهزادة شام، به همایون، دختر فغفور چین، به نظم کشیده شده است. این منظومه برای نخستینبار به دست کمال عینی، ...
-
داستان دقوقی از منظر ادبیات شگرف
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-08-23)ادبیات وهمناک یکی از انواع ادبی است که اگر در آثار ادبی فارسی، جستجو شود، نمونههایی عالی از این نوع ادبی و زیرشاخههای آن یافتمیشود. از جمله ویژگیهای بارز داستانهای وهمناک، وجود رویدادهایی خارقالعاده در آنهاست که ...
-
استعارههای مفهومی عشق در زبان شعر و زبان روزمره (رویکرد تطبیقی)
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-08-23)مقالۀ حاضر به بررسی تطبیقی استعارههای مفهومی عشق در زبان شعر و زبان روزمره میپردازد. این مقاله درصدد یافتن پاسخ این پرسشها است که مفهومسازی عشق در دو گونة شعری و عادی فارسی معاصر چه شباهتها و تفاوتهایی با هم دارند. ...
-
بررسی و تحلیل فرایندهای فرانقش اندیشگانی در شعر «کسی که مثل هیچ کس نیست» اثر فروغ فرخزاد در چارچوب نظریهی نقش گرای هلیدی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-08-23)نظریهی نقشگرایی هلیدی محصول نگاهی اجتماعی به زبان است که به کمک فرانقشهای سهگانهی اندیشگانی، بینافردی و متنی در زبان اتفاق میافتد. با تأکید بر جنبهی اجتماعی این چارچوب نظری پژوهش پیش رو بر آن است تا با بررسی سهم ...
-
نقش رسانه در حیات تاریخی گفتمان شعر حجم
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-08-23)جریان شعر حجم به رهبری «یدالله رویایی» با بیش از پنجاه سال سابقۀ شاعری، یکی از جنجالیترین جریانهای شعری نیمقرن اخیر ایران است. در طول این دوران، منازعات و مخالفتهای ادبی فراوان دربارۀ اصول، ایدهها و تئوریهای جریان ...
-
بررسی تقابل عشق و مرگ در ساختار شعر فروغ فرخزاد
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-08-23)ساختارشناسی شعر از پایههای اولیهی شناخت اصولی و عمیق در هر شعر ماندگاری است. تبیین و تحلیل یک شعر، مدیون تناسبها و تقابلهای بنیادینی است که پایهریز ساختار نظاممند آن شعر میباشد. دقت در کشف و بررسی مجموعهیاین تقابلها ...
-
بررسی کاربردشناسانۀ نمادگرایی در شعر احمد شاملو
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-08-23)بیان نمادین از ویژگیهای سبکشناسی شعر معاصر است و موجب خلق بافت ادبیِ مبهم و هنری و شرکت خواننده در متن می شود. اختناق و استبداد حاکم براجتماع معاصرِ احمد شاملو (1379-1304ش)، منجر به بروز گستردهی نماد در شعر وی در ...



