بررسی کاربردشناسانۀ نمادگرایی در شعر احمد شاملو
(ندگان)پدیدآور
احمدی, شهرامدلاور, پروانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیان نمادین از ویژگیهای سبکشناسی شعر معاصر است و موجب خلق بافت ادبیِ مبهم و هنری و شرکت خواننده در متن می شود. اختناق و استبداد حاکم براجتماع معاصرِ احمد شاملو (1379-1304ش)، منجر به بروز گستردهی نماد در شعر وی در دوسویهی تاریک و روشن شده است که این نکته، نشان از ذهن اسطوره ساز شاعر و توجه به تقابل های دوگانه در نظام آفرینش دارد. در این مقاله به روش اسنادی عمل کرده و کلیهی نمادهای مستخرج از مجموعهی هفده دفتر شعر شاملو، مورد تحلیل قرارگرفته است. شعر شاملو برای انتقال لایهی ایدئولوژیک (کاربردشناختی) در بافت اسطورهای و نمادینی که دارد از تقابلهای دوگانهی هستی در روساختهایی مانند: زندان/ آزادی، نفرت/ عشق، تنهایی/ جمعیت، اندوه/ شادی، زمین/ آسمان، انسان/ خدا و... که گاه به شکل متناقض نما تصویر می شوند، بهرهای هدفمند میجوید تاجایی که میتوان ساختار روایی بسیاری از شعرهای وی را براساس این تقابل، تشریح کرد. منظور کاربردشناسانهی شاعر، عمدتاً جلب توجه مخاطب به نابسامانی اجتماعی و تاثیر بخشی کلام است.
کلید واژگان
نمادتقابل دوگانه
کاربردشناسی
متناقض نما
اسطوره
ساختار
ادبیات معاصر
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه مازندرانعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نوشهر




