بررسی تطبیقی مضامین اجتماعی در رمان ابن الفقیر اثر مولود فرعون و داستان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد
(ندگان)پدیدآور
قادری, فاطمهکیانی, مریمکاظمی زهرانی, مرضیه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
«مولود فرعون» و «جلال آل احمد» در ادبیّات الجزایر و ادبیّات فارسی، متأثّر از اوضاع نابسامان جامعۀ خویش در ضمن داستانپردازی، به نقد و تحلیل رفتارهای اجتماعی نامناسب روزگار خود پرداختهاند، و هر دو از مصلحان و روشنفکران جامعۀ خود نیز بودهاند. رفتارهای نامطلوب در میان مردم همچون حسادت، سوءظن، خرافات و تقلید از پوششهای غربی نیز مورد انتقاد این دو نویسنده قرار داشته است. این مقاله به شیوۀ توصیفی - تحلیلی و بر اساس مکتب تطبیقی آمریکایی، رمان ابن الفقیر مولود فرعون و داستان مدیر مدرسه جلال آل احمد را از منظر جامعهشناسی ادبی مورد بررسی قرار داده است. از مهمترین دستاوردهای پژوهش حاضر میتوان انعکاس مفاهیم و مضامینی چون فقر، تبعیض، جهل و اوضاع نابسامان خانواده و... را نام برد، با این تفاوت که «مولود فرعون» جامعة روستایی خود و «جلال آل احمد» جامعة کوچک مدرسه را مورد انتقاد قرار دادهاند؛ امّا با این حال، فقر را عامل اصلی نابسامانی مردم میدانند.  
کلید واژگان
واژگان کلیدی: ادبیّات تطبیقیادبیّات داستانی
مولود فرعون
جلال آل احمد
ابن الفقیر
مدیر مدرسه
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه رازیجامعة رازی
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشگاه یزددانشجوی کارشناسیارشد زبان و ادبیّات عربی، دانشگاه یزد
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه یزد
شاپا
2676-65152676-6523



