کاوش نامه ادبیات تطبیقی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
تصویرشناسی هندویان در رمان أحزان السندباد طالب عمران
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2024-03-20)مطالعات تطبیقی یکی از علوم روزآمد و تأثیرگذاری است که دارای رویکردهای مختلفی است؛ یکی از این رویکردها، تصویرشناسی است که به بررسی چهرۀ خودی یا دیگری در ادبیات میپردازد. طالب عمران، یکی از نویسندگان سوری است که در کشور هند ...
-
پژواک میراث در شعر سیمین بهبهانی و بشری البستانی
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2024-03-20)میراث هر کشوری نشان از اصالت و هویّت آن کشور دارد؛ بسیاری از شاعران با پرداختن به میراث گذشتگان، نقش ارزندهای در جهت حفظ آن داشته اند. در این میان، شاعران زن، دوشادوش مردان به این امر توجه داشته و با آنان همنوا شده اند. ...
-
بررسی تطبیقی کارکردهای شناختی فانتزی در داستانهای کودکانة منتخب از عادل الغضبان و محمدرضا یوسفی
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2024-03-20)داستان فانتزی کودک باوجود رارگرفتن در تضاد با عالم واقع، از شخصیتها و حوادث فراواقعی ساخته میشود؛ اما اثری ژرف در فکر و روحیه کودک گذاشته و او را برای تکامل اجتماعی و رفتار بهنجار آماده میکند. چنین نگاهی به داستانهای ...
-
بررسی تطبیقی دوبیتی در ادبیات فارسی و ادبیات عربی
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2024-03-20)دوبیتی یکی از قالبها و گونههای شعری است که کاربرد دوبیتی در ادبیات فارسی پرکاربردتر از ادبیات عربی است. دو فرهنگ، دو زبان و دو ملّیت ایرانی و عربی دارای تعاملات مشترکی در ابعاد مختلف هستند. بدون تردید سبکها، قالبهای ...
-
تیپشناسی شخصیتهای دو رمان یوتوپیا (خالد التوفیق) و دختر رعیت (محمود اعتمادزاده) براساس الگوی انیاگرام
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2024-03-20)یکی از رویکردهای جدید در شخصیتشناسی، الگوی انیاگرام است که اولین بار توسط یک ارمنستانی یونانیتبار به نام ایوانویچ گورجیف (1877-1949م) مطرح شد. به نظر گورجیف، شخصیتها به نُه تیپ (اصلاحطلب، یاریرسان، موفقیتطلب، فردگرا، ...
-
تحلیل اشعار عزالدین میهوبی و احمد شاملو بر پایه نظریه سطوح معنایی کارکردی پییر گیرو
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2024-03-20)نظریه سطوح معنایی کارکردی پییرگیرو، وام گرفته از نظریه تواصل رومن یاکوبسن است، با این تفاوت که وی کارکردهای ششگانه زبان را تلفیقی از نشانهشناسی زیباییشناسی، منطقی و اجتماعی میداند که در این نظریه متون، نشانهها، ...
-
بررسی تطبیقی صفات و شرایط دبیران در ادب الکُتاب صولی و چهار مقاله نظامی
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2024-03-20)شرایط سیاسی و اجتماعی ملل مختلف همواره دو شریان مهم در انتقال فرهنگ و ادبیات به قلمرو یکدیگر بوده است. در دورۀ اسلامی نفوذ دستگاههای سیاسی اعراب مسلمان در مرزهای ایران، سبب شد که به صورت خودکار سیاست، فرهنگ و ادبیات دو ...
-
الحکمة العملیّة عند الفرس فی کتاب عیون الأخبار لابن قتیبة: دراسة صورولوجیّة
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2022-09-23)تُعدّ الحکمة العملیّة باعتباره علماً یتطرّق إلى دراسة سلوک الإنسان الطوعیة فی سبیل الوصول إلى السعادة من الموضوعات الأساسیّة الّتی اهتمّ بها الفرس من أقدم العصور. فهی بأنواعها الثلاثة من تهذیب الأخلاق، وتدبیر المنزل، وسیاسة ...
-
الابن والأب فی القصتین «رستم وسهراب» و«بدرالدین وعجیب» (دراسة عناصرهما)
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2022-09-23)یلفتنا دراسة الأساطیر والأعمال الأدبیة القدیمة والحدیثة، أنّنا نقرأ قصصاً موضوعها الصراع بین الأقارب؛ وخاصة بین الابن والأب. یعبّر عن هذا الموضوع بأشکال عدّة منها: الأسطورة والمأساة والسرد الدینی والملحمة والخرافة. وهی ...
-
التقنیات القصصیة فی الروایة العربیة والفارسیة؛ الخبز الحافی لـ محمد شکری وهمسایهها (الجیران) لـ احمد محمود؛ أنموذجین
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2022-09-23)تقنیات الروایة تعنی کیفیة معالجة المضامین وتوظیف العناصر الروائیة وطرقأسالیب توظیفها فیکتابة القصة. یرى النقاد أنها أهم عنصر فی الکتابة. یحاول البحث الکشف عن تلک التقنیات فی الروایتین: الخبز الحافی (1972) للکاتب والروائی ...
-
توظیف الاستعارة النّحویة فی قصص المستخدمة للمرحلة الابتدائیة؛ کتاب فارسی (خوانداری) للصف الثّالث للمرحلة الابتدائیة فی إیران وکتاب قراءتی للصف الثّالث الابتدائی بالعراق
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2022-09-23)تمثّل هذه الدراسة مفهوم الاستعارة النّحویة علی عینیة من قصص الأطفال، وینتمی هذا المفهوم إلی النّحو الوظیفی النّظامی. کما یهدف تعریف الاستعارة النحویة بما یمتاز بقدرته علی إیصال المعنی. إنّ هذا المقال عبر استخدام المنهج ...
-
تقنیة الاسترجاع فی شعر فاروق جویدة ورضا براهنی علی أساس نظریّة جیرار جینیت، (دراسة مقارنة)
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2022-09-23)إنّ الاسترجاع عند جیرار جینیت تقنیة جدیدة من تقنیات عرض أحداث السرد ونوع من المفارقة الزمنیة یستجیر به الشاعر لربط الأحداث والشخصیّات بالزمن الماضی عند تنامی السرد أم توقّفه عند موضوع محدّد. تقنیة الاسترجاع فی الشعر السردی ...
-
جمالیّات اللّغة الشّعریة عند یوسف الخال وحسین منزوی
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2022-09-23)ارتقت اللغة الشعریة الحدیثة من أداة التّعبیر إلی لغة الخلق والإبداع. وهی ذات نظام خاص تتبیّنُ علاقةَ الشاعر بالعالم وما حوله ورؤیته للأشیاء. لغة الشّعر تتضمّن الألفاظ والتراکیب والصور التی تتشکلُ منها القصیدة. قد تغیّرت ...
-
بازتاب فلسفه در شعر شفیعی کدکنی (براساس رویکرد اگزیستانسیالیسم)
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2022-06-22)فلسفه و ادبیات هرچند متعلّق به دو حوزة متفاوت علم و هنر هستند که هدف یکی کشف دانش و دیگری خلق زیبایی و لذّتبخشی است، با اینهمه ارتباطهایی نیز بین این دو حوزه وجود دارد. ادبیات گاهی جلوهگاه افکار و اندیشههای فلسفی و ...
-
کارکرد تکنیکهای روایی و ترفندهای زبانی در رمانهای سیّدات القمر جوخه الحارثی و پاییز فصل آخر سال است نسیم مرعشی از منظر جریان سیّال ذهن
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2022-06-22)جریان سیّال ذهن، شکل خاصی از روایت داستان است که زمینه کنار رفتن نویسنده و مشارکت خواننده در تجربیّات ذهنی شخصیّتها را فراهممینماید. جوخه الحارثی و نسیم مرعشی در رمان های سیدات القمر و پاییز فصل آخر سال است کوشیدهاند ...
-
بررسی تطبیقی کاربرد شناسی طبیعت گیاهی در شعر شوقی بزیع و منوچهر آتشی
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2022-06-22)شوقی بزیع و منوچهر آتشی، دو شاعر نوگرایی هستند که طبیعت در شعرشان بازتاب وسیعی داشته است. آنها عناصر طبیعتگیاهی را در اشعارشان با اغراض خاص ادبی بهکار برده و گامی در جهت نوگرایی لفظی و معنایی در شعر برداشتهاند. پژوهش ...
-
بررسی مقایسهای عناصر نمایشنامه در آثار نمایشی محمود دولتآبادی و سعدالله ونوس براساس دیدگاه ارسطو (مورد پژوهانه: نمایشنامه تنگنا و نمایشنامه بائع الدبس الفقیر)
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2022-06-22)ازآنجا که ساختار نمایشنامه بر پایه داستان است، هر نمایشنامه بایستی دارای ساختاری معین باشد تا خللی در داستان آن به وجود نیاید؛ بنابراین نمایشنامهها نیز بهمانند داستانها دارای عناصری ویژه هستند که بررسی و تحلیل آنها ...
-
بررسی تطبیقی «زاویۀ دید» در رمان «أُمُّ سعد»(کنفانی) و خاطرات «دا»(زهرا حسینی)
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2022-06-22)زاویۀ دید، یکی از مهمترین عناصر داستاننویسی است. چشماندازی در روایت که خواننده از رهگذر آن داستان را تجربه میکند. در نقد عنصر زاویۀ دید، دو ژانر به نام خاطرات دا اثر اعظم حسینی در حوزۀ دفاع مقدس ایران و رمان امّ سعد ...
-
خوانشپذیری شعر فاطمه ناعوت و محمدرضا شفیعیکدکنی بر اساس نظریه «شعور مادّه»
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2022-06-22)شعور ماده، دیدگاهی است در امتداد آراء هستیشناسان و نواندیشان و برآیندی از سلسله پژوهشهای میدانی و آزمایشگاهی پیرامون دو مقوله ماده و شعور که در سدههای اخیر ابعاد جدیدی از آن مورد توجه قرار گرفته است. مطابق این نظریه، ...
-
تطبیق کاربرد رنگ در داستانهای منظوم و منثور فارسی و عربی (مطالعه موردی: اسکندرنامة نظامی و مقامات حریری)
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2022-06-22)از دیرباز تاکنون، شاعران و نویسندگان در آثار خویش، بهصورت نمادین یا صریح، عاطفه و احساس خود را با رنگ به تصویر میکشند؛ بهگونهای که با نگاهی روانشناسانه به آثار آنان میتوان پیرامون شخصیت ایشان، به نتایج قابل توجّهی ...



