تبارشناسی پژوهشهای ادبیات کودکان از منظر روششناختی
(ندگان)پدیدآور
مکتبی فرد, لیلامنصوریان, یزداننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ردپای پژوهشهایی با موضوع ادبیات کودکان و نوجوانان را در رشتههای متنوعی میتوان یافت. طبیعی است که هر یک از این پژوهشها با توجه به پرسشها و رشتههای مرتبط با خود، از روششناسیها و رویکردهای گوناگونی بهره جستهاند. در پژوهش حاضر برای ارائهی ترسیم شناختی کلی از وضعیت روشهای پژوهش در ادبیات کودک و نوجوان، 164 پایاننامه در حوزهی یادشده شناسایی و با تکمیل مشخصات کتابشناختی و چکیدهی این آثار مطالعهای با روش تحلیل محتوا بر آنها انجام شد. از مجموع 164 پژوهش شناسایی شده، 40 اثر با رویکرد کیفی، 48 مورد با رویکرد کمی 12 پژوهش به کمک روشهای ترکیبی، و 51 عنوان نیز به روش سندی/ کتابخانهای صورت گرفته است. در این میان 13 پایاننامه نیز وجود دارد که به ترجمه، تدوین کتابشناسی، یا بازنویسی آثار کهن پرداختهاند. تاکنون بیشترین پایاننامه با موضوع ادبیات کودک و نوجوان در رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی (53 عنوان) به انجام رسیده است. درمقابل برخی رشتهها مانند زبان و ادبیات فارسی و علوم تربیتی، با وجود داشتن گرایشهای مختلف، همچنان سهم کمتری را در این حوزه دارند. روند رشد کمی پژوهشها نشاندهندهی سیر صعودی است که در دههی هشتاد به اوج خود یعنی 72 عنوان پایاننامه رسیده است. به نظر میرسد از میان هفت مقولهی شناسایی شده در پژوهشهای ادبیات کودک و نوجوان، آثار منتشر شده در این حوزه در قالب شعر، داستان، و ... بیشتر توجه پژوهشگران را به خود جلب کردهاند. این موضوع نشانگر ارتباط میان روشهای پژوهش و مقولههای پرطرفدار نیز هست. موضوعهایی که در مطالعات این حوزه مطرح میشوند، آن قدر گسترده و متنوع هستند که پاسخگویی به هر یک به استفاده از روش خاصی نیاز است.
واژههای کلیدی:
کلید واژگان
پایاننامهنویسی در ادبیات کودکپژوهش در ادبیات کودک
روششناسی پژوهش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-06-211391-04-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت معلم تهراندانشگاه تربیت معلم تهران




