نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمکتبی فرد, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorمنصوریان, یزدانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:32:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:32:08Z
dc.date.available1399-07-09T05:32:08Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:32:08Z
dc.date.issued2012-06-21en_US
dc.date.issued1391-04-01fa_IR
dc.date.submitted2012-10-03en_US
dc.date.submitted1391-07-12fa_IR
dc.identifier.citationمکتبی فرد, لیلا, منصوریان, یزدان. (1391). تبارشناسی پژوهش‌های ادبیات کودکان از منظر روش‌شناختی. مطالعات ادبیات کودک, 3(1), 137-152. doi: 10.22099/jcls.2012.427fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22099/jcls.2012.427
dc.identifier.urihttp://jcls.shirazu.ac.ir/article_427.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/283863
dc.description.abstractردپای پژوهش­هایی با موضوع ادبیات کودکان و نوجوانان را در رشته­های متنوعی می‌­توان یافت. طبیعی است که هر یک از این پژوهش­ها با توجه به پرسش‌ها و رشته‌های مرتبط با خود، از روش­شناسی­ها و روی‌کردهای گوناگونی بهره جسته­اند. در پژوهش حاضر برای ارائه‌ی ترسیم شناختی کلی از وضعیت روش­های پژوهش در ادبیات کودک و نوجوان، 164 پایان‌نامه در حوزه­ی یادشده شناسایی و با تکمیل مشخصات کتاب‌شناختی و چکیده­ی این آثار مطالعه­ای با روش تحلیل محتوا بر آن‌ها انجام شد. از مجموع 164 پژوهش شناسایی شده، 40 اثر با رویکرد کیفی، 48 مورد با روی‌کرد کمی 12 پژوهش به کمک روش‌های ترکیبی، و 51 عنوان نیز به روش سندی/ کتابخانه­ای صورت گرفته است. در این میان 13 پایان‌نامه نیز وجود دارد که به ترجمه، تدوین کتاب‌شناسی، یا بازنویسی آثار کهن پرداخته­اند. تاکنون بیش‌ترین پایان‌نامه با موضوع ادبیات کودک و نوجوان در رشته­ی کتابداری و اطلاع­رسانی (53 عنوان) به انجام رسیده است. درمقابل برخی رشته­ها مانند زبان و ادبیات فارسی و علوم تربیتی، با وجود داشتن گرایش­های مختلف، همچنان سهم کم‌تری را در این حوزه دارند. روند رشد کمی پژوهش­ها نشان­دهنده‌ی سیر صعودی است که در دهه­ی هشتاد به اوج خود یعنی 72 عنوان پایان‌نامه رسیده است. به نظر می‌­رسد از میان هفت مقوله­ی شناسایی شده در پژوهش­های ادبیات کودک و نوجوان، آثار منتشر شده در این حوزه در قالب شعر، داستان، و ... بیش‌تر توجه پژوهش‌گران را به خود جلب کرده­اند. این موضوع نشان­گر ارتباط میان روش­های پژوهش و مقوله­های پرطرف‌دار نیز هست. موضوع‌هایی که در مطالعات این حوزه مطرح می‌‌شوند، آن قدر گسترده و متنوع هستند که پاسخ‌گویی به هر یک به استفاده از روش خاصی نیاز است. واژه‌های کلیدی:fa_IR
dc.format.extent403
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شیرازfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات ادبیات کودکfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22099/jcls.2012.427
dc.subjectپایان‌نامه‌نویسی در ادبیات کودکfa_IR
dc.subjectپژوهش در ادبیات کودکfa_IR
dc.subjectروش‌شناسی پژوهشfa_IR
dc.titleتبارشناسی پژوهش‌های ادبیات کودکان از منظر روش‌شناختیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت معلم تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت معلم تهرانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue1
dc.citation.spage137
dc.citation.epage152


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد