نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیارمحمدی, لطف الهfa_IR
dc.contributor.authorیمینی, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorقنبری, لیلاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:31:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:31:45Z
dc.date.available1399-07-09T05:31:45Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:31:45Z
dc.date.issued2010-08-23en_US
dc.date.issued1389-06-01fa_IR
dc.date.submitted2012-10-06en_US
dc.date.submitted1391-07-15fa_IR
dc.identifier.citationیارمحمدی, لطف اله, یمینی, مرتضی, قنبری, لیلا. (1389). مقایسه‌ی تحلیلِ انتقادیِ گفتمان داستان‌های کوتاه معاصر بزرگ‌سالان و داستان‌های کوتاه معاصر نوجوانان. مطالعات ادبیات کودک, 1(1), 143-166. doi: 10.22099/jcls.2012.455fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22099/jcls.2012.455
dc.identifier.urihttp://jcls.shirazu.ac.ir/article_455.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/283735
dc.description.abstractاین تحقیق به بررسی و مقایسه­ی ساختارها و مؤلفه­های گفتمان­مدار موجود در داستان‌های کوتاه معاصر بزرگ­سال و نوجوان پرداخته و سعی در بیان این مطلب دارد که تا چه حد و به چه منظور نویسندگان ادبی در آثار خود از این ساختارها و مؤلفه­ها استفاده کرده و با پوشیدگی سخن می­گویند. بر این اساس،10 داستان کوتاه بزرگ­سال و 10 داستان کوتاه نوجوان انتخاب و بررسی شد. تعداد ساختارهای گفتمان­مدار موجود در متن بر اساس الگوی ون­لیوون، تعیین و شمارش شد. طول متن داستان‌ها نیز با استفاده از شمارش واحدهای پایانی مشخص گردید. در ادامه درصد به­کارگیری مؤلفه‌ها در هر گروه از داستان‌ها محاسبه شد و هم­چنین به منظور تعیین معناداری تفاوت میان این دو گروه از روش مجذور خی استفاده شد. نتایج حاصل به شرح زیر بود: 1. در متون ادبی افزونه بر مؤلفه­های مطرح شده در الگوی ون­لیوون، مؤلفه­های گفتمان­مدار دیگری نیز دیده می­شود که پنهان­کاری را در پی دارد. 2. تفاوت داستان‌های بزرگ­سالان و نوجوانان در میزان استفاده از مؤلفه­های گفتمان­مدار معنادار نیست. 3. استفاده از مؤلفه­های ادبی در داستان‌های نوجوانان بیش از بزرگ­سالان است. 4. استفاده از ساختارهای گفتمان­مدار موجود در متون ادبی بیشتر به منظور بیان ایدئولوژی به معنی بیان ارزش­های اجتماعی و فرهنگی است. 5. ادبیات هم می­تواند به صورت ابزاری در دست جناح­های مختلف برای بیان ایدئولوژی به معنی ترویج گرایش­های گروهی قرارگیرد.   واژه­های کلیدی:fa_IR
dc.format.extent250
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شیرازfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات ادبیات کودکfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22099/jcls.2012.455
dc.subjectتحلیل انتقادی گفتمانfa_IR
dc.subjectزبان- قدرت - ایدئولوژیfa_IR
dc.subjectمؤلفه­های گفتمان­مدارfa_IR
dc.titleمقایسه‌ی تحلیلِ انتقادیِ گفتمان داستان‌های کوتاه معاصر بزرگ‌سالان و داستان‌های کوتاه معاصر نوجوانانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شیرازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شیرازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شیرازfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1
dc.citation.spage143
dc.citation.epage166


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد