| dc.contributor.author | یارمحمدی, لطف اله | fa_IR |
| dc.contributor.author | یمینی, مرتضی | fa_IR |
| dc.contributor.author | قنبری, لیلا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:31:45Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:31:45Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:31:45Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:31:45Z | |
| dc.date.issued | 2010-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-10-06 | en_US |
| dc.date.submitted | 1391-07-15 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | یارمحمدی, لطف اله, یمینی, مرتضی, قنبری, لیلا. (1389). مقایسهی تحلیلِ انتقادیِ گفتمان داستانهای کوتاه معاصر بزرگسالان و داستانهای کوتاه معاصر نوجوانان. مطالعات ادبیات کودک, 1(1), 143-166. doi: 10.22099/jcls.2012.455 | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22099/jcls.2012.455 | |
| dc.identifier.uri | http://jcls.shirazu.ac.ir/article_455.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/283735 | |
| dc.description.abstract | این تحقیق به بررسی و مقایسهی ساختارها و مؤلفههای گفتمانمدار موجود در داستانهای کوتاه معاصر بزرگسال و نوجوان پرداخته و سعی در بیان این مطلب دارد که تا چه حد و به چه منظور نویسندگان ادبی در آثار خود از این ساختارها و مؤلفهها استفاده کرده و با پوشیدگی سخن میگویند. بر این اساس،10 داستان کوتاه بزرگسال و 10 داستان کوتاه نوجوان انتخاب و بررسی شد. تعداد ساختارهای گفتمانمدار موجود در متن بر اساس الگوی ونلیوون، تعیین و شمارش شد. طول متن داستانها نیز با استفاده از شمارش واحدهای پایانی مشخص گردید. در ادامه درصد بهکارگیری مؤلفهها در هر گروه از داستانها محاسبه شد و همچنین به منظور تعیین معناداری تفاوت میان این دو گروه از روش مجذور خی استفاده شد. نتایج حاصل به شرح زیر بود:
1. در متون ادبی افزونه بر مؤلفههای مطرح شده در الگوی ونلیوون، مؤلفههای گفتمانمدار دیگری نیز دیده میشود که پنهانکاری را در پی دارد.
2. تفاوت داستانهای بزرگسالان و نوجوانان در میزان استفاده از مؤلفههای گفتمانمدار معنادار نیست.
3. استفاده از مؤلفههای ادبی در داستانهای نوجوانان بیش از بزرگسالان است.
4. استفاده از ساختارهای گفتمانمدار موجود در متون ادبی بیشتر به منظور بیان ایدئولوژی به معنی بیان ارزشهای اجتماعی و فرهنگی است.
5. ادبیات هم میتواند به صورت ابزاری در دست جناحهای مختلف برای بیان ایدئولوژی به معنی ترویج گرایشهای گروهی قرارگیرد.
واژههای کلیدی: | fa_IR |
| dc.format.extent | 250 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات ادبیات کودک | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22099/jcls.2012.455 | |
| dc.subject | تحلیل انتقادی گفتمان | fa_IR |
| dc.subject | زبان- قدرت - ایدئولوژی | fa_IR |
| dc.subject | مؤلفههای گفتمانمدار | fa_IR |
| dc.title | مقایسهی تحلیلِ انتقادیِ گفتمان داستانهای کوتاه معاصر بزرگسالان و داستانهای کوتاه معاصر نوجوانان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 143 | |
| dc.citation.epage | 166 | |