ارزشیابی برنامة درسی بر اساس توجه به شایستگیها از دیدگاه دانشجویان رشتة مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شیراز
(ندگان)پدیدآور
احمدی, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دنیای امروز، اکثر سازمانهای آموزشی به دلیل پاسخگو نبودن برنامههای درسی سنتی، به سمت تدوین برنامههای درسی شایستگیمحور، روی آوردهاند. هدف این مطالعه نیز، ارزیابی وضعیت موجود برنامةدرسی مهندسی فناوری اطلاعات بود که به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. به این منظور، 35 نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز که در شرف اتمام دورة تحصیلی بودند از تعداد کل 120 نفر جامعة آماری به عنوان نمونة آماری و با رویکرد هدفمند و روش نمونهگیری آگاهیدهندگان کلیدی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس محققساختة برنامه درسی شایستگیمحور مبتنی بر عناصر چهارگانة برنامة درسی بود که بر اساس مبانی نظری و پژوهشی طراحی شده بود. پس از محاسبه روایی و پایایی، مقیاس بین نمونه توزیع و دادهها با آزمون آماری تیتک نمونهای و آزمون تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر، تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هدف، محتوا، روشهای تدریس و روشهای ارزشیابی به کار رفته در برنامه درسی رشتة مهندسی فناوری اطلاعات، در حد متوسط قادر به تحقق شایستگیها در دانشجویان هستند. همچنین از نظر میزان تحقق شایستگیها در دانشجویان، تفاوت معنیداری بین هدف محتوا، روشهای تدریس مشاهده نشد ولی این تفاوت در عنصر ارزشیابی، معنادار بهدست آمد.
کلید واژگان
شایستگیبرنامه درسی
برنامه درسی شایستگیمحور
فناوری اطلاعات
دانشجویان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01




