• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی مؤلفه‌های مسئولیت حرفه‌ای متخصصان برنامة درسی

    (ندگان)پدیدآور
    یادگارزاده, غلامرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    262.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف مقالة حاضر تحلیل مسئولیت‌های حرفه‌ای متخصصان برنامة درسی و شناسایی مؤلفه‌های آن است. این پژوهش از نظر روش‌شناختی مطالعة موردی کیفی است. مشارکت‌کنندگان در پژوهش را افراد خبره در حوزة برنامة درسی و آموزش عالی تشکیل می‌دادند که با استفاده از روش نمونه‌گیری از موارد ویژه تعداد 20 نفر انتخاب و دعوت به مشارکت شدند. ابزار جمع‌آوری دادة مصاحبه نیمه‌ساختارمند بوده است. برای تحلیل داده‌‌های حاصل از مصاحبه از روش تحلیل مضمون استفاده شده و اعتبار یافته‌ها با روش تأمل مشارکت‌کنندگان ارزشیابی شده است. یافته‌ها نشان داد که متخصصان برنامة درسی دارای مسئولیت کلی در ارتباط با نظام تربیتی و یادگیری در گام اول و مسئولیت حرفه‌ای در حوزة تخصصی برنامة درسی هستند. این مسئولیت کلی دارای مؤلفه‌هایی مانند «دفاع از حیطة تخصصی، اثرگذاری بر تصمیم‌سازان، ایفای نقش صحیح، پاسخ‌گویی، آموزش و پژوهش و تعهد سازمانی» است. یافته‌ها همچنین نشان داد که ماهیت مسئولیت متخصص برنامة درسی آموزش چند بعدی است و جنبه‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد.
    کلید واژگان
    مسئولیت حرفه‌ای
    متخصص برنامة درسی
    پاسخ‌گویی
    مسئولیت‌پذیری
    برنامه‌درسی
    آموزش عالی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار برنامه‌ریزی درسی آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2251-6794
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jcr.2019.5124
    http://jcr.shirazu.ac.ir/article_5124.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281918

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب