کاربست اصول و معیارهای سازماندهی محتوای برنامهی درسی تاریخ ایران و جهان در دورهی متوسطه
(ندگان)پدیدآور
شکاری, عباسخدادادی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دبیران و دانشآموزان در خصوص اصول و معیارهای سازماندهی محتوای کتاب تاریخ ایران و جهان میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش تحقیق زمینهیابی انجام شده است. جامعهی آماری شامل دو گروه است: گروه اول دبیران تاریخ دورهی متوسطه که تعداد آنها در شهرستان کاشان 30 نفر و گروه دوم شامل دانشآموزان سال دوم و سوم علوم انسانی که تعداد آنها در شهرستان کاشان 2189 نفر میباشند. جامعهی نمونهی آماری، کل دبیران تاریخ ایران و جهان و تعداد 330 نفر از دانشآموزان شهرستان کاشان که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 89% و 81% برای دو گروه دبیران و دانشآموزان بوده است. جهت بررسی یافتههای پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین دیدگاه دبیران و دانشآموزان در مورد انطباق محتوای درس تاریخ با اهداف از قبل تعیین شده تفاوت معناداری وجود دارد. در مورد رعایت اصول و معیارهای انتخاب و سازماندهی محتوای درس تاریخ با تجربیات یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در مورد انطباق محتوای درس تاریخ با نیازهای واقعی جامعه تفاوت معناداری به دست نیامد. در نهایت بین دیدگاه دبیران و دانشآموزان در زمینهی انطباق محتوای درس تاریخ با تواناییها، نیازها و علایق دانشآموزان تفاوت معناداری مشاهده نشد.
کلید واژگان
اصول و معیارهای سازماندهی محتوابرنامهی درسی تاریخ
برنامهریزی درسی
تواناییها و علایق دانشآموزان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه کاشانکارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه کاشان




