| dc.contributor.author | شکاری, عباس | fa_IR |
| dc.contributor.author | خدادادی, مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:26:03Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:26:03Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:26:03Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:26:03Z | |
| dc.date.issued | 2012-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1390-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2011-04-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1390-01-28 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شکاری, عباس, خدادادی, مهدی. (1390). کاربست اصول و معیارهای سازماندهی محتوای برنامهی درسی تاریخ ایران و جهان در دورهی متوسطه. پژوهشهای برنامه درسی, 1(2), 57-80. doi: 10.22099/jcr.2012.250 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-6794 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22099/jcr.2012.250 | |
| dc.identifier.uri | http://jcr.shirazu.ac.ir/article_250.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281826 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دبیران و دانشآموزان در خصوص اصول و معیارهای سازماندهی محتوای کتاب تاریخ ایران و جهان میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش تحقیق زمینهیابی انجام شده است. جامعهی آماری شامل دو گروه است: گروه اول دبیران تاریخ دورهی متوسطه که تعداد آنها در شهرستان کاشان 30 نفر و گروه دوم شامل دانشآموزان سال دوم و سوم علوم انسانی که تعداد آنها در شهرستان کاشان 2189 نفر میباشند. جامعهی نمونهی آماری، کل دبیران تاریخ ایران و جهان و تعداد 330 نفر از دانشآموزان شهرستان کاشان که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 89% و 81% برای دو گروه دبیران و دانشآموزان بوده است. جهت بررسی یافتههای پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین دیدگاه دبیران و دانشآموزان در مورد انطباق محتوای درس تاریخ با اهداف از قبل تعیین شده تفاوت معناداری وجود دارد. در مورد رعایت اصول و معیارهای انتخاب و سازماندهی محتوای درس تاریخ با تجربیات یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در مورد انطباق محتوای درس تاریخ با نیازهای واقعی جامعه تفاوت معناداری به دست نیامد. در نهایت بین دیدگاه دبیران و دانشآموزان در زمینهی انطباق محتوای درس تاریخ با تواناییها، نیازها و علایق دانشآموزان تفاوت معناداری مشاهده نشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 331 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای برنامه درسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Curriculum Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22099/jcr.2012.250 | |
| dc.subject | اصول و معیارهای سازماندهی محتوا | fa_IR |
| dc.subject | برنامهی درسی تاریخ | fa_IR |
| dc.subject | برنامهریزی درسی | fa_IR |
| dc.subject | تواناییها و علایق دانشآموزان | fa_IR |
| dc.title | کاربست اصول و معیارهای سازماندهی محتوای برنامهی درسی تاریخ ایران و جهان در دورهی متوسطه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه کاشان | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه کاشان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 57 | |
| dc.citation.epage | 80 | |