• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
    • دوره 2, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
    • دوره 2, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مصرف فرهنگ عامه جهانی سینمای عامه پسند هند و تماشاگران ایرانی (زاهدانی)

    (ندگان)پدیدآور
    اباذری, یوسفشهلی بر, عبدالوهاببشیر, حسین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴﻨﺪ ﻫﻨﺪی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻮﻋﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﻪ ﺟﻬﺎﻧﻲ در  ﺟﺎﻣﻌﺔ اﻳﺮان ، و در  ﻣﻘﻴﺎﺳﻲ وﺳﻴﻊ اﺳﺖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده  .ﭘﺪﻳﺪ اﻳﻦ اﻣﺮ ة و ﻧﻮﻇﻬﻮری ﻧﻴﺴﺖ  ﭘﻴﺸﻴﻨﺔ دﻫ 30  آن ﺑﻪ ﺔ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺮدد؛ در اﻣﺎ ﺗﺎﻛﻨﻮن  و ﻣﻮرد ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻣﺼﺮف اﻳﻦ ﻓﻴﻠﻤﻬﺎ   ﻧﻮع ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﺎ آﻧﻬﺎ دارﻧﺪ، ﭘﮋوﻫﺸﻲ اﻧﺠﺎم ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ . ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﭼﺎرﭼﻮب ﺳﻨﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺧﻮاﻧﺸﻬﺎﻳﻲ را ﻛﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان زاﻫﺪاﻧﻲ از دار ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴﻨﺪ ﻫﻨﺪی و ﻧﺪ، درﻳﺎﻓﺖ  ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ .از ﺑﺮای اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﻛﺎر  روش ﻳﻚ   ﻛﻴﻔﻲـ »ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﺑ « ﻛﻪ ﻪ  ﺗﻮ ﻃﻮر أ ﻣﺎن (و 1 :درﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪة اﺳﺘﻨﺘﺎج رﻣﺰﮔﺎن اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻓﻨﻲ  ﻋﺎﻣﻪ اﻳﺪﺋﻮﻟﻮژﻳﻚ ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی    ﻫﻨﺪی ﭘﺴﻨﺪ ؛   (زﻣﻴﻨ 2 ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺔاﺟﺘﻤﺎﻋﻲ   ـ و (ﻣ 3   ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان درﻳﺎﻓﺖ ﺧﻮاﻧﺸﻬﺎی ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان  ﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻲ اﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ، اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه  . ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶﺣﺎﻛﻲاز   آناﺳﺖ  ﻛﻪ ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴﻨﺪ ﻫﻨﺪی، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻮﻋﻲ ﻋﺎﻣ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺔ  ﺟﻬﺎﻧﻲ، و ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎ  در رواﺑﻂ ﻗﺪرﺗﻲ را    رواﻳﻲ ﺧﻠﻖ ِ ﺟﻬﺎن ِﺳﻄﺢ ﻣﻲ ﻣﺘ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺄﺛﺮ در از ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎ و رواﺑﻂ ﻗﺪرت ﻣﻮﺟﻮد  در ﺟﻬﺎن اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻫﻨﺪ و  راﺳﺘﺎی ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺟﻠﻮه دادن آﻧﻬﺎ اﺳﺖ .در وﻗﺘﻲ ﻛﻪ  اﺛﺮ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻋﺎﻣ ﻫﺎی ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺷﺪن، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺔ ﺟﻬﺎﻧﻲ در ﻣﻲ ﻣﻘﻴﺎﺳﻲ ﻣﺤﻠﻲ ﻣﺼﺮف  ﺷﻮد، ﺻﻮرت  ﮔﻔﺘﻤﺎﻧﻲ ﺑﻨﺪی   اش ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻫﻮﻳﺖ ﮔﻔﺘﻤﺎﻧﻲ ﻣﺼﺮف و ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺤﻠﻲ  ﺗﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ آﻧﻬﺎ،  ﻣﻲ ﺣﺪود زﻳﺎدی ﺗﻐﻴﻴﺮ  و ﻳﺎﺑﺪ،  در ً  ﺣﺘﻲ ﻣﻮاردی ﻛﺎﻣﻼ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.ﻋﺎﻣ ﻣﺘﻮن ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺔ ﻣﻲ ﺟﻬﺎﻧﻲ  زﻣﻴﻨﻪ ﺗﻮاﻧﻨﺪ  ﻣﺼﺮف اﻳﻲ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻛﻪ   ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺤﻠﻲ، ﻗﺎﻟﺐ زﻣﺎن و ﺳﻴﺎﺳﻲ
    کلید واژگان
    فرهنگﻋﺎﻣـﻪ
    ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ
    رﻣﺰﮔـﺬاری
    رﻣﺰﮔـﺸﺎﻳﻲ
    رﻣﺰﮔـﺎن اﻳﺪﺋﻮﻟﻮژﻳﻚ
    هویت ﮔﻔﺘﻤﺎ ﻧﻲ
    ﻫﮋﻣﻮﻧﻲ
    ﭼﻨﺪ ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ
    قومیت
    ﻣﺪرﻧﻴﺘـﻪ
    ﻛﺎرﻧـﺎوال
    سیاست ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ
    بازتولید ﺳﻨﺖ

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2006-12-22
    1385-10-01
    ناشر
    انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تهران
    دانشگاه تهران
    دانشگاه امام صادق

    شاپا
    2209-2538
    5575-2008
    URI
    http://jcsc.iaocsc.ir/article_44547.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281729

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب