| dc.contributor.author | اباذری, یوسف | fa_IR |
| dc.contributor.author | شهلی بر, عبدالوهاب | fa_IR |
| dc.contributor.author | بشیر, حسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:25:45Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:25:45Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:25:45Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:25:45Z | |
| dc.date.issued | 2006-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1385-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-08-26 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-06-05 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اباذری, یوسف, شهلی بر, عبدالوهاب, بشیر, حسین. (1385). مصرف فرهنگ عامه جهانی سینمای عامه پسند هند و تماشاگران ایرانی (زاهدانی). فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2(7), 115-138. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2209-2538 | |
| dc.identifier.issn | 5575-2008 | |
| dc.identifier.uri | http://jcsc.iaocsc.ir/article_44547.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281729 | |
| dc.description.abstract | ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴﻨﺪ ﻫﻨﺪی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻮﻋﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﻪ ﺟﻬﺎﻧﻲ در ﺟﺎﻣﻌﺔ اﻳﺮان ، و در ﻣﻘﻴﺎﺳﻲ وﺳﻴﻊ اﺳﺖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده .ﭘﺪﻳﺪ اﻳﻦ اﻣﺮ ة و ﻧﻮﻇﻬﻮری ﻧﻴﺴﺖ ﭘﻴﺸﻴﻨﺔ دﻫ 30 آن ﺑﻪ ﺔ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺮدد؛ در اﻣﺎ ﺗﺎﻛﻨﻮن و ﻣﻮرد ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻣﺼﺮف اﻳﻦ ﻓﻴﻠﻤﻬﺎ ﻧﻮع ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﺎ آﻧﻬﺎ دارﻧﺪ، ﭘﮋوﻫﺸﻲ اﻧﺠﺎم ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ . ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﭼﺎرﭼﻮب ﺳﻨﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺧﻮاﻧﺸﻬﺎﻳﻲ را ﻛﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان زاﻫﺪاﻧﻲ از دار ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴﻨﺪ ﻫﻨﺪی و ﻧﺪ، درﻳﺎﻓﺖ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ .از ﺑﺮای اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﻛﺎر روش ﻳﻚ ﻛﻴﻔﻲـ »ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﺑ « ﻛﻪ ﻪ ﺗﻮ ﻃﻮر أ ﻣﺎن (و 1 :درﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪة اﺳﺘﻨﺘﺎج رﻣﺰﮔﺎن اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻓﻨﻲ ﻋﺎﻣﻪ اﻳﺪﺋﻮﻟﻮژﻳﻚ ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻫﻨﺪی ﭘﺴﻨﺪ ؛ (زﻣﻴﻨ 2 ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺔاﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ و (ﻣ 3 ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان درﻳﺎﻓﺖ ﺧﻮاﻧﺸﻬﺎی ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان ﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻲ اﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ، اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه . ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶﺣﺎﻛﻲاز آناﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴﻨﺪ ﻫﻨﺪی، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻮﻋﻲ ﻋﺎﻣ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺔ ﺟﻬﺎﻧﻲ، و ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎ در رواﺑﻂ ﻗﺪرﺗﻲ را رواﻳﻲ ﺧﻠﻖ ِ ﺟﻬﺎن ِﺳﻄﺢ ﻣﻲ ﻣﺘ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺄﺛﺮ در از ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎ و رواﺑﻂ ﻗﺪرت ﻣﻮﺟﻮد در ﺟﻬﺎن اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻫﻨﺪ و راﺳﺘﺎی ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺟﻠﻮه دادن آﻧﻬﺎ اﺳﺖ .در وﻗﺘﻲ ﻛﻪ اﺛﺮ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻋﺎﻣ ﻫﺎی ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺷﺪن، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺔ ﺟﻬﺎﻧﻲ در ﻣﻲ ﻣﻘﻴﺎﺳﻲ ﻣﺤﻠﻲ ﻣﺼﺮف ﺷﻮد، ﺻﻮرت ﮔﻔﺘﻤﺎﻧﻲ ﺑﻨﺪی اش ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻫﻮﻳﺖ ﮔﻔﺘﻤﺎﻧﻲ ﻣﺼﺮف و ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺤﻠﻲ ﺗﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ آﻧﻬﺎ، ﻣﻲ ﺣﺪود زﻳﺎدی ﺗﻐﻴﻴﺮ و ﻳﺎﺑﺪ، در ً ﺣﺘﻲ ﻣﻮاردی ﻛﺎﻣﻼ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.ﻋﺎﻣ ﻣﺘﻮن ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺔ ﻣﻲ ﺟﻬﺎﻧﻲ زﻣﻴﻨﻪ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﺼﺮف اﻳﻲ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺤﻠﻲ، ﻗﺎﻟﺐ زﻣﺎن و ﺳﻴﺎﺳﻲ | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Quarterly Journal Of Iranian Association For Cultural Studies & Communication | en_US |
| dc.subject | فرهنگﻋﺎﻣـﻪ | fa_IR |
| dc.subject | ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ | fa_IR |
| dc.subject | رﻣﺰﮔـﺬاری | fa_IR |
| dc.subject | رﻣﺰﮔـﺸﺎﻳﻲ | fa_IR |
| dc.subject | رﻣﺰﮔـﺎن اﻳﺪﺋﻮﻟﻮژﻳﻚ | fa_IR |
| dc.subject | هویت ﮔﻔﺘﻤﺎ ﻧﻲ | fa_IR |
| dc.subject | ﻫﮋﻣﻮﻧﻲ | fa_IR |
| dc.subject | ﭼﻨﺪ ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ | fa_IR |
| dc.subject | قومیت | fa_IR |
| dc.subject | ﻣﺪرﻧﻴﺘـﻪ | fa_IR |
| dc.subject | ﻛﺎرﻧـﺎوال | fa_IR |
| dc.subject | سیاست ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ | fa_IR |
| dc.subject | بازتولید ﺳﻨﺖ | fa_IR |
| dc.title | مصرف فرهنگ عامه جهانی سینمای عامه پسند هند و تماشاگران ایرانی (زاهدانی) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه امام صادق | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 7 | |
| dc.citation.spage | 115 | |
| dc.citation.epage | 138 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-9900-0382 | |