سلبریتیهای مجازی؛ غریبههای آشنا در عصر رسانههای اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
اسلامی, الههموسوی, سید هاشمعلی خواه, فردین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شهرت مجازی در دسترس مردم معمولیای قرار گرفته است که به انتشار تصاویر شخصی، متون دوستانه و ویدئوهای سرگرمکننده میپردازند و «توجه» سایر کاربران را به خود جلب میکنند. پژوهشگران فرهنگ سلبریتی، چهرههای مشهور مبتنی بر رسانههای اجتماعی را با اسامی مختلفی توصیف کردهاند که از میان آنها واژه «خردهسلبریتی» بیشتر از سایرین مورد استناد قرار گرفته است. با ظهور و گسترش رسانههای اجتماعی و عضویت میلیونها کاربر ایرانی در آنها، «مورد توجه قرار گرفتن» به کالایی دلچسب و خواستنی تبدیل شده است؛ به گونهای که افراد از هر گروه و از هر سنی متقاضی آن هستند. برخی از این افراد معمولی هم اکنون سلبریتیهای رسانههای اجتماعی هستند. ولی محققان ایرانی کمتر به دلایل شهرت آنان توجه نشان داده اند. در این مطالعه، بر پایه رویکرد قوم نگاری به فضای مجازی، ما زنان ایرانی را که به دلایل مختلف در سالهای اخیر در اینستاگرام شهرت به دست آوردهاند شناسایی کردیم و وجوه تشابه و تفاوت بین آنها را یافتیم. تقسیم بندی میکروسلبریتیهای ایرانی به هفت مقوله و توصیف ویژگیهای هر مقوله از مهمترین اقدامات و یافتههای این پژوهش است.
کلید واژگان
سلبریتیرسانههای اجتماعی
خردهسلبریتی
ایران
شماره نشریه
59تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلانگروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
شاپا
2209-25385575-2008



