بررسی تأثیر فضای مجازی اینترنت بر مدگرایی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اشاعه تکنولوژی اطلاعاتی مدرن در تمام جوامع جهانی، بدون شک بر شیوه زندگی روزمره مردم دنیا تأثیرگذار بوده و الگوهای رفتاری جوانان ایرانی نیز متأثر از اشاعه سریع فرهنگ مدرن سایر ملل و جوامع غربی است. فرهنگپذیری صرفاً در محیطهای فیزیکی و محسوس اطراف ما نیست، بلکه به موازات آن افراد از محیط فرهنگ مجازی نیز بهرهمند و با آن همانند میشوند. ورود عناصر فرهنگ جدید به واسطه جذابیت فضای مجازی اینترنت و تجربه و حضور مستمر قشر دانشجو در آن محیط با نیازها و انگیزههای مختلف (علمی، آموزشی، سرگرمی و خبری) منجر به بازتولید سلیقههای مجازی شده است.
شناخت تأثیر فضای مجازی اینترنت بر مدگرایی دانشجویان دانشگاه آزاد همدان، با استفاده از روش پیمایشی و جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته، با حجم نمونه 381، به روش نمونهگیری طبقهای مورد بررسی قرار گرفت و نتایج یافتهها نشان داد، بین فضای مجازی و تمایل به مدگرایی رابطه معناداری وجود دارد بطوریکه دانشجویان بطور متوسط 64 درصد گرایش به مد دارند. بنابراین یکی از کارکردهای اینترنت، تولید و بازتولید معنا و اشاعه نماد و الگوهای رفتاری در بین جوانان ایرانی محسوب میشود.
کلید واژگان
اینترنتتکنولوژی
دانشجویان
فرهنگ
فضای مجازی
مدگرایی
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2011-05-221390-03-01
ناشر
انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتشاپا
2209-25385575-2008




