دوره 1, شماره 4

 

ارسال های اخیر

  • تاثیر متاتئاتر در نمایشنامة سودولوس اثر پلوتوس در جلب رضایت تماشاگر 

    یزدی, نرگس (دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-04-21)
    تیتوس ماکیوس پلوتوس1 از کمدی‏نویسان رم باستان است. نمایشنامه‏های کمدیِ پلوتوس و ترنس، که دیگر کمدی نویس معروف رم باستان است، تاثیر زیادی بر مولیر کمدی‏نویس مشهور قرن هفده در فرانسه گذاشته‏اند. شواهدی که به دست ما رسیده‏اند ...

  • بررسی تطبیقی نمایشواره های کاروانی حمل مجسمه در ایلام باستان با تابوت واره های پس از اسلام 

    فرضی پور, حسن؛ امامی, محمد (دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-04-21)
    این مقاله به بررسی تطبیقی، باستان شناختی نمایشواره های کاروانی حمل مجسمه و تابوت واره های کارناوالی پس از اسلام می پردازد. در نقش برجسته های کول فرح شماره 3 شاهد اجرای مراسمِ مذهبیِ حمل مجسمه بر دوش ایلامیان هستیم. در این ...

  • حکمت و هنر ایرانی در تراژدی رستم و اسفندیار 

    مومنی, محمد (دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-04-21)
    مدارک و شواهد تدوین شده در این نوشته نشان می دهد  رزمنامه رستم و اسفندیار غمنامه ای بزرگ ، برای فرهیختگان ، نقالان و مردمان نیک اندیش ایران زمین است. در این دفتر ریشه های عقیدتی و آیینی این نبرد تراژیک و عوارض آن بحث و ...

  • خوانش نگاره‌های مانوی بر پایه‌ی نظریه‌ی کهن الگوی یونگ 

    صراف زاده, رامینه؛ زند, مازیار (دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-04-21)
    نگارگری مانوی با جذب عناصر و نمادهای هنری و قومی ادیان سرزمین خود و با الهام گرفتن از بن مایه‌های اسطوره‌ای دیگر اقوام، پایه‌های اولیه‌ی نگارگری ایرانی را بنا نهاد؛ آن‌گاه با گفتمان نمادین و عرفانی مخصوص به خود در ذهنیت ...

  • بررسی تطبیقی نمایشنامه «رومئو و ژولیت» و داستان رمانتیک «عاشیق غریب و شاه‌صنم» 

    رسمی, عاتکه؛ رسمی, سکینه (دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-04-21)
    نمایشنامه تراژیک «رومئو و ژولیت» با دقایق و ظرایف ادبی توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. خصایص مثبت و منفی انسانی چون عشق، فداکاری، صداقت، پاکبازی، وفاداری، تعصّب، نفرت، خیانت از بن‌مایه‌های این نمایشنامه است. این ...