مجله ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
ظرفیتسنجی شاهنامه براساس الگوهای سهگانهی اقتباس برای نگارش بازینامه
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-11-22)زبان بازیهای رایانهای زبانی فراگیر است که جنبة جهانی دارد و امکان ارتباط میان انسانها را از هر فرهنگ و نژادی فراهم میسازد. از سویی دیگر، آثاری که از آداب و رسوم این مرز و بوم ریشه گرفتهاند، مادة خام مناسبی را برای ...
-
بررسی و مقایسة عنصر خشونت در دو اقتباس «الکتر» (اثر ژیرودو) و «مگسها» (اثر سارتر)
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-11-22)مقالة حاضر نگاهی به عنصر «خشونت» در دو نمایشنامة فرانسوی «الکتر» (اثر ژان ژیرودو) و «مگسها» (اثر ژان پل سارتر) است که هر دو با اقتباسی از تراژدی باستانی «الکتر» در حوالی جنگ دوم جهانی منتشر شدهاند. با ظهور دو جنگ جهانی ...
-
مطالعهی تطبیقی نمادگرایی در فضاهای معماری و متن ادبیات نمایشی در نمایشنامهی پرنده آبی اثر موریس مترلینگ
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-11-22)نماد نشانهای از امری است که امر دیگر را القا میکند. در این شیوه، هنرمند، واقعیتها را نه به طور مستقیم بلکه به صورت نشانهها ارائه کرده است. در هنرهای نمایشی، نمایشنامهها بر پایه نمادها استوار هستند و شکل گرفتهاند. در ...
-
بررسی برخی از مؤلفههای ادبیات کارآگاهی در «ذکر بر دار کردن امیرحسنک وزیر»
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-08-23)داستانهای کارآگاهی هر چند حضور قابل توجهی در ایران ندارند اما یکی از گونههای موفق ادبیات عامهپسند در دوران معاصر محسوب میشوند. هدف اصلی این مقاله واکاوی و بررسی برخی از مؤلفههای ادبیات کارآگاهی در داستان کارآگاهی ...
-
گونهشناسی روایتهای تعاملی غیرکاربر-محور در بازیهای رایانهای
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-08-23)مشارکت و امکان اثرگذاری کاربر از طریق انتخاب از میان دو یا چند گزینۀ موجود در روایت داستانی یک بازی رایانهای، نه تنها بهمثابه یک گام روبهجلو برای قصهگویی و روایتپردازی بهحساب میآید، بلکه این عرصه را از دورۀ سنتی ...
-
بررسی ویژگیهای انتزاعی در نقاشیخطهای صداقت جباری
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-11-22)خط و خوشنویسی بهویژه نقاشیخط، گویای فرهنگ غنی ایران است. نقاشیخط، اصطلاحی است برای توصیف نوعی نگارش توأم با رنگآمیزی که در آن از شگردهای خوشنویسی سنتی استفاده میشود. در هنر انتزاعی ارزشهای زیباشناختی اثر در قالب و رنگ ...
-
تاثیر متاتئاتر در نمایشنامة سودولوس اثر پلوتوس در جلب رضایت تماشاگر
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-04-21)تیتوس ماکیوس پلوتوس1 از کمدینویسان رم باستان است. نمایشنامههای کمدیِ پلوتوس و ترنس، که دیگر کمدی نویس معروف رم باستان است، تاثیر زیادی بر مولیر کمدینویس مشهور قرن هفده در فرانسه گذاشتهاند. شواهدی که به دست ما رسیدهاند ...
-
بررسی تطبیقی نمایشواره های کاروانی حمل مجسمه در ایلام باستان با تابوت واره های پس از اسلام
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-04-21)این مقاله به بررسی تطبیقی، باستان شناختی نمایشواره های کاروانی حمل مجسمه و تابوت واره های کارناوالی پس از اسلام می پردازد. در نقش برجسته های کول فرح شماره 3 شاهد اجرای مراسمِ مذهبیِ حمل مجسمه بر دوش ایلامیان هستیم. در این ...
-
وجه کنایی نمایش در شعر
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-08-23)در اینکه شعر و به طور کلی ادبیات، بیانی ضمنی و غیرصریح دارد کمتر تردیدی میتوان داشت. اساسا یکی از خصائصی که ادبیات را از دیگر آثار مکتوب متمایز میکند، همین ویژگی کناییبودن آن است. اما در باب اینکه چنین ویژگی و خصلتی ...
-
حکمت و هنر ایرانی در تراژدی رستم و اسفندیار
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-04-21)مدارک و شواهد تدوین شده در این نوشته نشان می دهد رزمنامه رستم و اسفندیار غمنامه ای بزرگ ، برای فرهیختگان ، نقالان و مردمان نیک اندیش ایران زمین است. در این دفتر ریشه های عقیدتی و آیینی این نبرد تراژیک و عوارض آن بحث و ...
-
بازآفرینی آیین با تعلیق زمان، مکان و شخصیت در سینمای بهرام بیضایی
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2016-08-22)بسیاری از نویسندگان و هنرمندان معاصر با به کارگیری اسطوره و آیین برآن بودهاند تا ذهن مغشوش انسان امروز که در دنیای مدرن گرفتارست را به آرامش روزگار انسان نخستین بازگردانند و او را بار دیگر در فرهنگ فراموششدهاش غرقه کنند. ...
-
خوانش نگارههای مانوی بر پایهی نظریهی کهن الگوی یونگ
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-04-21)نگارگری مانوی با جذب عناصر و نمادهای هنری و قومی ادیان سرزمین خود و با الهام گرفتن از بن مایههای اسطورهای دیگر اقوام، پایههای اولیهی نگارگری ایرانی را بنا نهاد؛ آنگاه با گفتمان نمادین و عرفانی مخصوص به خود در ذهنیت ...
-
واکاوی تاریخی شکل گیری و گسترش سینمای تجربی براساس ویژگیهای آن
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2016-08-22)اولین فعالیتهای برادران لومیر و ادیسون پس از اختراعشان "دوربین فیلمبرداری"، ثبت اولیه فیلمهای تجربی تاریخ سینماست. فیلمسازان و نظریهپردازانی که در حیطه این هنر رشد کرده و صاحبنظر شدند، کوشش نمودند تا به مرور، علم و ...
-
بررسی تطبیقی نمایشنامه «رومئو و ژولیت» و داستان رمانتیک «عاشیق غریب و شاهصنم»
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2017-04-21)نمایشنامه تراژیک «رومئو و ژولیت» با دقایق و ظرایف ادبی توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. خصایص مثبت و منفی انسانی چون عشق، فداکاری، صداقت، پاکبازی، وفاداری، تعصّب، نفرت، خیانت از بنمایههای این نمایشنامه است. این ...
-
بررسی تطبیقی دو ترجمة فارسی از نمایشنامة غرب حقیقی اثر سم شپرد با تمرکز بر عناصر دراماتیک
(دانشگاه دامغانDamghan University, 2016-08-22)ترجمة نمایشنامه همواره کاری دشوار قلمداد شده است. این واقعیت که نمایشنامه به منظور اجرای بر صحنه نگاشته میشود، موجب خواهد شد مترجم علاوه بر وفاداری و صحت ترجمة متن اصلی، نکات مهم دیگری را نیز در نظر داشته باشد. مهمترین ...



