بررسی نقش میانجی فرسودگی شغلی در رابطه بین توانمندسازی روانشناختی با رفتار نوآورانه کارکنان
(ندگان)پدیدآور
حیدری, مرضیهافراسیابی, رویاشورمیج, قاسمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی فرسودگی شغلی در رابطه بین توانمندسازی روانشناختی با رفتار نوآورانه کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل 210 نفر از کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس بوده که حجم نمونه برابر با 136 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر، فرسودگی شغلی مسلچ و پرسشنامه رفتار نوآورانه جنسن و همکاران استفاده گردیده است. تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS انجام شد که نتایج نشان داد رابطه توانمندسازی روانشناختی با فرسودگی شغلی و رفتار نوآورانه؛ و فرسودگی شغلی با رفتار نوآورانه تایید گردید. همچنین فرسودگی شغلی در رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و رفتار نوآورانه نقش میانجی ایفا می کند.
کلید واژگان
توانمندسازی روانشناختیفرسودگی شغلی
رفتار نوآورانه
کارکنان
اداره آموزش و پرورش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشتسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایراناستادیار مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران




