تبیین عوامل روانشناختی و اجتماعی بر نوعدوستی خیرین مدرسهساز
(ندگان)پدیدآور
دلاور, علیشعبانی, زهراکریمی, یوسفدرتاج, فریبرزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، تبیین رابطه عوامل روانشناختی، اجتماعی با نوعدوستی خیرین مدرسهسازاست. روش پژوهش، همبستگی و پیش بین بر اساس تعداد متغیرها و جدول کرجسی و مورگان (1970)  با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای حجم نمونه 370 نفر انتخاب شدند و برای گردآوری دادهها از آزمونهای شخصیتی (Neo)، خوشبینی، خودکارآمدی عمومی شوآرتز، انگیزش پیشرفت هرمنس، ارزشهای مادی، متافیزیک، خودمختاری اخلاقی و احساسات اخلاقی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیری بر اساس مدل همزمان تحلیل شد. یافتههای تحقیق روانشناختی نشان داد که ابعاد مختلف شخصیت، ویژگیهای خودکارآمدی، خوشبینی و انگیزش پیشرفت با نوعدوستی خیرین رابطهای معناداری دارد.  یافته عوامل اجتماعی نشان داد که خودمختاری اخلاقی، ارزشهای مادی، احساسات اخلاقی و ارزشهای متافیزیک با نوعدوستی خیرین رابطهای معناداری دارد. بر اساس محاسبه ضریب شیب، برونگرایی، موافقت، جهتگیری زندگی وخودکارآمدی، ارزشهای مادی، متافیزیک و احساسات اخلاقی بر نوعدوستی خیرین مؤثر بوده است پس برونگرایی، موافقت، جهتگیری زندگی وخودکارآمدی، ارزشهای مادی، متافیزیک و احساسات اخلاقی، نوعدوستی خیرین را پیشبینی کرده است
کلید واژگان
عوامل روانشناختیعوامل اجتماعی
ارزشهای متافیزیکی
نوعدوستی
خیرین مدرسهساز
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استاد سنجش و اندازهگیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیدانشآموخته دانشگاه علامه طباطبایی و استادیار پژوهشکده تعلیم و تربیت
استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی
استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2538-31832538-3191




