روشهای نگارش مولتیفونیکها در نوازندگی ساز ابوا؛ و ارائهی راهکار اصلاحی و کاربردی
(ندگان)پدیدآور
کیمیاوی, یاسمننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از آنجا که بسیاری از آهنگسازان معاصر هنگام نوشتن برای ابوا از مولتیفونیکها استفاده میکنند، لازم است روشی برای نتنگاری آنها توسعه یابد، تا بتوان پیچیدگیهای خواستهای آهنگسازی و نیازهای نوازنده را پاسخ داد. مقالهی حاضر با این هدف تهیه شده تا روشهای نتنگاری مرسوم را برای نوازندگان و آن دسته از آهنگسازانِ بهخصوص جوان ایرانی که کمتر با دیدگاهی عملگرایانه آشنایند و بهواقع فقط از طریق کتابها و بدون ارتباط مستقیم با نوازنده به نگارش مولتیفونیکها دست میزنند، به چالش گرفته و مشکلات آنها تحلیل شود. در جریان این تحقیق با مطالعه، آنالیز و تطبیق روشهای مختلف نتنگاریِ مولتیفونیکها و با سنجش امکانات شیوههای موجود و همچنین با نمونهگیری از آنها چنین نتیجهگیری میشود که هیچگاه آنالیز صوتی مولتیفونیکها یکسان نیستند و نمیتوان انتظار خلق مولتیفونیکی با نغمههای مشخص را داشت. در نتیجه بهترین شیوه برای نگارش مولتیفونیکها، روش نتنگاری انگشتگذاری روی خطوط حامل و همچنین درج محتویات نغمههای مولتیفونیکها در قسمت پیوست قطعه است. با توجه به اینکه بسیاری از نظامهای نتنگاری مولتیفونیکها ابداعی هستند و هنوز کتابهای طبقهبندیشدهای در تسهیلِ بهکارگیریِ آنها برای نوازندگان جوان وجود ندارد، در این مقاله مولتیفونیکها و علامتهایشان، در چارچوب تکنیکهای نوازندگی ابوا نیز طبقهبندی میشوند که این امر به کمک نمودارهای ابداعی و طراحیشده توسط نگارنده میسر شده است.
کلید واژگان
مولتیفونیکنظام نتنگاری
تکنیکهای گسترشیافته
انگشتگذاری
ابوا
نگارش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
مربی گروه موسیقی، دانشکدهی هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیباشاپا
2228-60122676-7422




