نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفاطمی, ساسانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:52:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:52:53Z
dc.date.available1399-07-09T04:52:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:52:53Z
dc.date.issued2016-11-21en_US
dc.date.issued1395-09-01fa_IR
dc.date.submitted2015-02-24en_US
dc.date.submitted1393-12-05fa_IR
dc.identifier.citationفاطمی, ساسان. (1395). غزل‏خوانی و جایگاه آن در فرهنگ موسیقاییِ ایران. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی, 21(2), 69-76. doi: 10.22059/jfadram.2016.59700fa_IR
dc.identifier.issn2228-6012
dc.identifier.issn2676-7422
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2016.59700
dc.identifier.urihttps://jfadram.ut.ac.ir/article_59700.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/270570
dc.description.abstractغزل‏خوانی، که در محافل رسمی بیشتر با نام «کوچه‏باغی» یا با نامِ خودساختة «بیات تهران» شناخته شده است، نوعی آواز با وزن آزاد بر روی اشعار شعرای فرهنگ شفاهی، و گاه شعرای کلاسیک است که به‏ویژه در تهران و شهر ری خوانده می‏شود. جایگاه این آواز در فرهنگ موسیقایی رسمی به‌طور وسیعی متأثر از جایگاه اجراکنندگان آن در جامعه است که غالباً به قشری که به‌نام‌های مختلف، مثل داش، داش‌مشدی، گردن‌کلفت، جاهل و غیره خوانده شده، تعلق دارند. این قشر فرهنگی‏ـ اجتماعی، همواره نماینده‌ی دو خصلت متضاد بوده و با نوسان میان جوانمردی و اوباشی‌گری، گاه احترام و گاه انزجار افراد جامعه و تقریباً همواره، سوءظن و بی‌اعتمادی آنها را برانگیخته‌ است. غزل‏خوانی، درواقع مانند چهارپاره‏خوانیِ با وزن آزاد در مناطق مختلف ایران، نوعی شعرخوانیِ ملحون است که، به‏علت پیوندش با سنت شاعری در فرهنگ ایرانی، نمادی از فرهیختگی در دل فرهنگِ عامیانه یا مردمی به حساب می‏آید و به این ترتیب، حداقل برای گردن‏کلفت‏های خوش‏نام و جوانمردی که از این هنر بهره‏مندند، مایة تشخص و تمایز اجتماعی است. این نوع آواز، از یک فرمِ ترکیبی معین تبعیت می‏کند و از نظر نظام موسیقایی، وابسته به نظام موسیقی کلاسیک ایرانی است، اما از پیچیدگی‏های فنیِ آواز کلاسیک بهره نمی‏برد.fa_IR
dc.format.extent564
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar--Ha-Ye-Ziba:Honar-Ha-Ye-Namayeshi Va Mosighien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2016.59700
dc.subjectغزل‏‏fa_IR
dc.subjectچهارپاره‏fa_IR
dc.subjectداش‏مشدیfa_IR
dc.subjectکوچه‏باغیfa_IR
dc.subjectبیات تهرانfa_IR
dc.titleغزل‏خوانی و جایگاه آن در فرهنگ موسیقاییِ ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشکده‏ی هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue2
dc.citation.spage69
dc.citation.epage76


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد