دوره 21, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
غزلخوانی و جایگاه آن در فرهنگ موسیقاییِ ایران (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)غزلخوانی، که در محافل رسمی بیشتر با نام «کوچهباغی» یا با نامِ خودساختة «بیات تهران» شناخته شده است، نوعی آواز با وزن آزاد بر روی اشعار شعرای فرهنگ شفاهی، و گاه شعرای کلاسیک است که بهویژه در تهران و شهر ری خوانده میشود. ...
 
- 
رنگ بومی از مرگ در پاییز تا ِفن توازی ویژگی های اقلیمی در نمایش نامه های بومی اکبر رادی و کاریل چرچیل (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)ادبیات بومی، یکی از اَشکال ادبیات است که به پژواک تاثیرات اقلیمی در شیوه، اصول، اعتقادات و به طور کلی سبک زندگی ساکنان آن اقلیم میپردازد. مقاله حاضر، ویژگیهای اقلیمی دو نمایشنامة مرگ در پاییز اثر اکبر رادی و ...
 
- 
اعتدال سیاسی و تدبیر عقلانی در سهگانة اورستیا اثر آیسخولوس: با تأملی بر مسألة آریوپاگوس (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)این مقاله تفسیری است تاریخی بر سهگانة اورستیا اثر آیسخولوس، که بر آن است تا ایدة سیاسی این سهگانه را با استمداد از روش مطابقت تاریخی اثر و تاریخ سیاسی یونان باستان تبیین کند. دستمایة این مقاله برای تحقق این هدف، ...
 
- 
بررسی شیوه بیانی تکنیک متامورف در بازنمایی تخیل شاعرانه در انیمیشن (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)در این مقاله، متامورف فراتر از یک تکنیک انیمیشن، و بهعنوان شیوهای بیانی که ساختار استعاری دارد، مورد مطالعه قرار میگیرد. منظور از ساختار استعاری، ساختاری دو بخشی است که در آن دو شکلی که قرار است به هم تبدیل شوند، دارای ...
 
- 
موسیقی در دورة غزنویان (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)در این مقاله به موسیقی دورة غزنوی پرداخته میشود. هدف از این تحقیق، کشف تحولات تاریخی موسیقی یکی از سلسلههای ترک تبارِ دوران میانی تاریخ ایران است. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی است که علاوه بر تشریح وقایع، تلاش شده چرایی و ...
 
- 
پارامترهای سمعی در آموزش نوازندگی فلوت (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)سبک نوازندگى فلوت در دوران معاصر که معیارها و استانداردهاى جهانشمولى را دربرمىگیرد، تحت نفوذ مکتب فرانسه توسعه یافته و کنسرواتوار پاریس در پایهریزى رویکردهاى پداگوژیک در نوازندگى این ساز، نقش کلیدى داشته است. علیرغم ...
 
- 
زیباییشناسی قاببندی و قابزدایی در سینمای ایران دهه80 (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)قاببندی یکی از مباحثی است که در زیباییشناسی تصویر دارای اهمیت فراوانی میباشد. اما علیرغم اهمیت این مبحث، تا کنون کمتر پژوهشی را درباره سینمای ایران میتوان مشاهده نمود که به قاببندی و جنبههای آن پرداخته باشد. این ...
 
- 
شکلگیری نمایش ایرانی از جهانی دایجتیک (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)مفهوم دایجسیس (نقل) نخستین بار توسط افلاطون در مقابل میمسیس (تقلید) مطرح شد. سپس ارسطو اصطلاح میمسیس را به حوزۀ درام وارد کرد و به توصیف آن در مقابل هنرهای اپیک (روایی) پرداخت. در دوران معاصر، مبحث دایجسیس و میمسیس در حوزۀ ...
 



