دوره 21, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • غزل‏خوانی و جایگاه آن در فرهنگ موسیقاییِ ایران 

    فاطمی, ساسان (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)
    غزل‏خوانی، که در محافل رسمی بیشتر با نام «کوچه‏باغی» یا با نامِ خودساختة «بیات تهران» شناخته شده است، نوعی آواز با وزن آزاد بر روی اشعار شعرای فرهنگ شفاهی، و گاه شعرای کلاسیک است که به‏ویژه در تهران و شهر ری خوانده می‏شود. ...

  • رنگ بومی از مرگ در پاییز تا ِفن توازی ویژگی های اقلیمی در نمایش نامه های بومی اکبر رادی و کاریل چرچیل 

    باقری لویه, سپیده؛ احمدیان, ناهید (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)
    ادبیات بومی، یکی از اَشکال ادبیات است که به پژواک تاثیرات اقلیمی در شیوه، اصول، اعتقادات و به طور کلی سبک زندگی ساکنان آن اقلیم می­پردازد. مقاله حاضر، ویژگی­های اقلیمی دو نمایش­نامة مرگ در پاییز اثر اکبر رادی و ...

  • اعتدال سیاسی و تدبیر عقلانی در سه‌گانة اورستیا اثر آیسخولوس: با تأملی بر مسألة آریوپاگوس 

    سلیمان نژاد, فرهاد (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)
    این مقاله تفسیری است تاریخی بر سه‌گانة اورستیا اثر آیسخولوس، که بر آن است تا ایدة سیاسی این سه‌گانه را با استمداد از روش مطابقت تاریخی اثر و تاریخ سیاسی یونان باستان تبیین کند. دستمایة این مقاله برای تحقق این هدف، ...

  • بررسی شیوه بیانی تکنیک متامورف در بازنمایی تخیل شاعرانه در انیمیشن 

    قبادی, فرزانه؛ حسنائی, محمد رضا (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)
    در این مقاله، متامورف فراتر از یک تکنیک انیمیشن، و به­عنوان شیوه­ای بیانی که ساختار استعاری دارد، مورد مطالعه قرار می­گیرد. منظور از ساختار استعاری، ساختاری دو بخشی است که در آن دو شکلی که قرار است به هم تبدیل ­شوند، دارای ...

  • موسیقی در دورة غزنویان 

    میثمی, سید حسین (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)
    در این مقاله به موسیقی دورة غزنوی پرداخته می­شود. هدف از این تحقیق، کشف تحولات تاریخی موسیقی یکی از سلسله­های ترک تبارِ دوران میانی تاریخ ایران است. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی است که علاوه بر تشریح وقایع، تلاش شده چرایی و ...

  • پارامترهای سمعی در آموزش نوازندگی فلوت 

    موحد, آذین؛ کشاورز, زهرا (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)
    سبک نوازندگى فلوت در دوران معاصر که معیارها و استانداردهاى جهانشمولى را دربرمى­گیرد، تحت نفوذ مکتب فرانسه توسعه یافته و کنسرواتوار پاریس در پایه­ریزى رویکردهاى پداگوژیک در نوازندگى این ساز، نقش کلیدى داشته است. علی­رغم ...

  • زیبایی‌شناسی قاب‌بندی و قاب‌زدایی در سینمای ایران دهه80 

    ستوده, سجاد؛ ستوده, میلاد؛ الستی, احمد؛ یوسفیان‌, محمدجعفر (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)
    قاب‌بندی یکی از مباحثی است که در زیبایی‌شناسی تصویر دارای اهمیت فراوانی می‌باشد. اما علی‌رغم اهمیت این مبحث، تا کنون کمتر پژوهشی را درباره سینمای ایران می‌توان مشاهده نمود که به قاب‌بندی و جنبه‌های آن پرداخته باشد. این ...

  • شکل‌گیری نمایش ایرانی از جهانی دایجتیک 

    قهرمانی, محمدباقر؛ محمودی بختیاری, بهروز؛ محبی, پرستو (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2016-11-21)
    مفهوم دایجسیس (نقل) نخستین بار توسط افلاطون در مقابل میمسیس (تقلید) مطرح شد. سپس ارسطو اصطلاح میمسیس را به حوزۀ درام وارد کرد و به توصیف آن در مقابل هنرهای اپیک (روایی) پرداخت. در دوران معاصر، مبحث دایجسیس و میمسیس در حوزۀ ...