| dc.contributor.author | کامیابی مسک, احمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:52:44Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:52:44Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:52:44Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:52:44Z | |
| dc.date.issued | 2013-01-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-11-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کامیابی مسک, احمد. (1391). تحلیل نمایشنامۀ چهرة اُرفه اثر اُلیویه پی، بر مبنای اسطورهشناسی. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی, 17(11391), 63-70. doi: 10.22059/jfadram.2013.29672 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6012 | |
| dc.identifier.issn | 2676-7422 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2013.29672 | |
| dc.identifier.uri | https://jfadram.ut.ac.ir/article_29672.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/270520 | |
| dc.description.abstract | بسیاری از نویسندگان اروپایی در سدههای اخیر به بازنویسی اسطورهها پرداختهاند. مبانی نظری اسطورهشناسی در انسانشناسی، دیرینهشناسی، ادبیات و هنر در سد? بیستم، از اهمیت بیشتری برخوردار شد بویژه، بازخوانی اسطوره در نظریات مختلف، آغازی دوباره یافت. در این مقاله، نظریههای متفاوت در باب اسطوره معرفی شده، از جمله نظرات یونگ که به عنوان مبنای نظری تحلیل ما از نمایشنام? چهر? اُرفه نوشت? اُلیویه پی، نمایشنامهنویس معاصر فرانسوی، بکار گرفته شده است. یونگ، اسطوره را بازتولید کهنالگوهایِ جهانشمول بشری نامیده و ناقدان ادبی را به کشف و کاربُرد این کهنالگوها در آثار ادبی رهنمون شده است. عدهای از نمایشنامهنویسان فرانسوی، آثاری بر این مبنا بوجود آوردند؛ اُلیویه پی، یکی از آنهاست که به پیروی از این جنبش ادبی اسطورهای که با ادبیات نمایشی پیوندی دیرینه دارد، در آثارش از اسطوره استفاده کرده است. او با انتخاب اُرفه، اسطورهای که در طول تاریخ بارها الهامبخش هنرمندان گردیده، نمایشنامهای تحت عنوان چهر? اُرفه، آفرید. پی، افزون بر اسطوره به دین و مذهب گرایش دارد که بخوبی در آثار نمایشی او نمایان است. در این مقاله ما ابتدا به تعریف اسطوره و خاستگاه آن، سپس از طریق تحلیل چهر? اُرفه، کاربرد آن را در این نمایشنامه مورد بررسی قرار دادهایم. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1094 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Honar--Ha-Ye-Ziba:Honar-Ha-Ye-Namayeshi Va Mosighi | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2013.29672 | |
| dc.subject | ارفه | fa_IR |
| dc.subject | اسطوره | fa_IR |
| dc.subject | اُلیویه پی | fa_IR |
| dc.subject | کهنالگو | fa_IR |
| dc.subject | مذهب | fa_IR |
| dc.subject | یونگ | fa_IR |
| dc.title | تحلیل نمایشنامۀ چهرة اُرفه اثر اُلیویه پی، بر مبنای اسطورهشناسی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 17 | |
| dc.citation.issue | 11391 | |
| dc.citation.spage | 63 | |
| dc.citation.epage | 70 | |