تحلیل نمایشنامۀ چهرة اُرفه اثر اُلیویه پی، بر مبنای اسطورهشناسی
(ندگان)پدیدآور
کامیابی مسک, احمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بسیاری از نویسندگان اروپایی در سدههای اخیر به بازنویسی اسطورهها پرداختهاند. مبانی نظری اسطورهشناسی در انسانشناسی، دیرینهشناسی، ادبیات و هنر در سد? بیستم، از اهمیت بیشتری برخوردار شد بویژه، بازخوانی اسطوره در نظریات مختلف، آغازی دوباره یافت. در این مقاله، نظریههای متفاوت در باب اسطوره معرفی شده، از جمله نظرات یونگ که به عنوان مبنای نظری تحلیل ما از نمایشنام? چهر? اُرفه نوشت? اُلیویه پی، نمایشنامهنویس معاصر فرانسوی، بکار گرفته شده است. یونگ، اسطوره را بازتولید کهنالگوهایِ جهانشمول بشری نامیده و ناقدان ادبی را به کشف و کاربُرد این کهنالگوها در آثار ادبی رهنمون شده است. عدهای از نمایشنامهنویسان فرانسوی، آثاری بر این مبنا بوجود آوردند؛ اُلیویه پی، یکی از آنهاست که به پیروی از این جنبش ادبی اسطورهای که با ادبیات نمایشی پیوندی دیرینه دارد، در آثارش از اسطوره استفاده کرده است. او با انتخاب اُرفه، اسطورهای که در طول تاریخ بارها الهامبخش هنرمندان گردیده، نمایشنامهای تحت عنوان چهر? اُرفه، آفرید. پی، افزون بر اسطوره به دین و مذهب گرایش دارد که بخوبی در آثار نمایشی او نمایان است. در این مقاله ما ابتدا به تعریف اسطوره و خاستگاه آن، سپس از طریق تحلیل چهر? اُرفه، کاربرد آن را در این نمایشنامه مورد بررسی قرار دادهایم.
کلید واژگان
ارفهاسطوره
اُلیویه پی
کهنالگو
مذهب
یونگ
شماره نشریه
11391تاریخ نشر
2013-01-201391-11-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانشاپا
2228-60122676-7422




