موسیقی در دورة غزنویان
(ندگان)پدیدآور
میثمی, سید حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله به موسیقی دورة غزنوی پرداخته میشود. هدف از این تحقیق، کشف تحولات تاریخی موسیقی یکی از سلسلههای ترک تبارِ دوران میانی تاریخ ایران است. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی است که علاوه بر تشریح وقایع، تلاش شده چرایی و چگونگی تحولات موسیقی مورد تحلیل قرار گیرد. در این مقاله، دو جنبة اجتماعی و تخصصی موسیقی، اساس ساختار مقاله را تشکیل میدهد. بر اساس شواهد میتوان احتمال داد که در این دوره، سازمان منسجمی در دربار برای موسیقی وجود داشته است؛ دستاندرکاران این تشکیلات، مسئولیت مشخصی را برعهده داشتهاند. ورود لوریان/ لولیان اسیر از هند و سند به قلمرو غزنوی، آغازی برای پراکندکی و مهاجرت تدریجی آنان به خارج از ایران شد. در زمینة تألیف مباحث نظری، تلاشهایی صورت گرفته که تا حدودی جنبههای مبهم نظام موسیقایی این دوره را بازتاب میدهد. با مقایسة مباحث نظری رسالة موسیقی نیشابوری با رسالة ادوار صفیالدین (مؤسس مکتب منتظمیه)، میتوان به شباهتها و تفاوتهایی در عرصة نظری - عملی شرق و غرب تمدن اسلامی پی برد. این شباهتها و تفاوتها عمدتاً به نظام پردگی و ریتمیک برمیگردد.
کلید واژگان
موسیقی غزنویدربار و موسیقی
اهل موسیقی
لوریان/ لولیان
نظام موسیقایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکدة موسیقی، دانشگاه هنر تهران، تهرانشاپا
2228-60122676-7422




