مرور دوره 3, شماره 43 بر اساس عنوان

  • بررسی انگاره های کارناوالی در نمایشنامه‏ی رومئو و ژو لیت از دیدگاه باختین 

    یزدی, نرگس؛ براهیمی, منصور (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2012-06-21)
    مفاهیمی که میخائیل باختین، نظریه پرداز روس، در عرصه‏ی نقد و نظریه‏ی ادبی طرح کرده، امکانات جدیدی پیش روی تحلیلگران آثار هنری به ویژه در حوزه‏ی ادبیات، تئاتر، و سینما قرار داده است. یکی ازمهم ترین مفاهیم در دایره‏ی اصطلاحات ...

  • ترنم های آوایی در آواز ایرانی: مطالعه ی موردیِ درآمدِ دستگاه چهارگاه 

    کاظمی, علی؛ اسعدی, هومان (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2012-06-21)
    در آواز ایرانی هنگام اجرای تحریرها و غلت‌ها، از واژگان و آواهایی استفاده می‌شود که کاملاً بیرون از دایره شعر هستند و ترنم نامیده می‌شوند. ترنم‌های آوایی آن دسته از ترنم‌ها هستند که با الفاظی بی‌معنا مانند «ها ها» و «هِ هِ» ...

  • «رقـص، بـازی، نمـایش» بررسی کنش های نمایشی در آثار پیش از اسلام ایران 

    طاهری, صدرالدین (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2012-06-21)
    این نوشتار تلاش دارد به بررسی نگاره های همبسته با رقص یا کنش های نمایشی بر روی آثار دوران پیش از اسلام ایران بنشیند و در این راه با پژوهشی کتابخانه ای و موزه ای، به پی جویی تطبیقی و تحلیلی هنرهای نمایشی در آن دوران بپردازد. ...

  • شیرین در گفتمان اسطوره‌ای معاصر و بازنمود آن در هنرهای نمایشی 

    کنگرانی, منیژه؛ نامورمطلق, بهمن (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2012-06-21)
    اسطوره‌های زنانه در ادبیات و هنر ایرانی حضوری کم‌رنگ دارد که بیانگر گذشته‌ای تک‌صداست. امروزه، در جهان چند‌صدایی معاصر و با حضور زنان، اسطوره‌های زنانه اهمیت یافته‌ و بخش قابل توجهی از هنر و ادبیات را به خود اختصاص داده ...

  • نقش نغمات بر حیات و ماندگاری سازها مطالعه ی موردی: دوره ی ایلخانی و تیموری 

    ذاکرجعفری, نرگس (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2012-06-21)
    در پژوهش حاضر تلاش شده است نقش و تأثیر نغمات تولید شده توسط سازها بر حیات و ماندگاری سازها در برشی تاریخی از موسیقی ایران (دوره ی ایلخانی و تیموری) مورد بررسی قرار گیرد. در این تحقیق سه عنصر مهم در «نغمات تولید شده توسط ...

  • کانُن و دودکافونی در موسیقی آلفرد اِشنیتکه 

    هنرمند, امین (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2012-06-21)
    هدف این مقاله بررسی دو تکنیک آهنگسازی کانن و دودکافونی در آثار آلفرد اشنیتکه آهنگساز روس می باشد. برای انجام این مطالعه ابتدا به صورت مختصر پلی استایلیزم او را تعریف کرده و سپس به مطالعه ی ویژگی ای کانن و چگونگی استفاده ...