چارچوب مفهومی مبتنی بر اخلاق برای حسابداری و گزارشگری مالی
(ندگان)پدیدآور
خواجوی, شکراللهسرمدی نیا, عبدالمجیدپورگودرزی, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: چارچوب مفهومی فعلی مورد استفاده نهادهای استاندارد گذار بر منافع گروههای معدودی از استفاده کنندگان تأکید دارد. یعنی، کمتر به مسائل اجتماعی و در نتیجه به ارزشهای اخلاقی توجه میکند. از این رو، توجه به تأثیر مطلوب ارزشهای اخلاق بر حسابداری و گزارشگری مالی ضروری به نظر میرسد. به این ترتیب، هدف از پژوهش حاضر ارائه یک چارچوب مفهومی برای حسابداری و گزارشگری مالی است که مبتنی بر ارزشهای اخلاقی باشد. 
روش: در پژوهش حاضر، با رویکردی تحلیلی- انتقادی و با استفاده از روش تحلیل محتوا به بررسی متون معتبر و مربوط در حوزه اخلاق و گزارشگری مالی پرداخته شد. همچنین، برای استنتاج چارچوب مفهومی مورد نظر نیز از روش استدلال قیاسی استفاده شده است.
یافتهها:یافتههای پژوهش به ارائه یک چارچوب مفهومی منتهی شد که بر نقش شفافسازی گزارشگری مالی تأکید دارد و بر مبنای مفاهیمی از جمله عدالت، حقیقت، انصاف، صداقت، امانتداری و مباشرت، صورتبندی شده است.
نتیجهگیری:نتایج پژوهش بیانگر این است که مبنا قرار دادن ارزشهای اخلاقی در حسابداری و گزارشگری مالی میتواند منجر به ایفای نقش اصلی حسابداری، یعنی شفافسازی، شود.    
دانشافزایی: یافتههای پژوهش میتواند در رشته حسابداری بینشی را فراهم کند که ارزشهای اخلاقی مبنای حسابداری و گزارشگری مالی قرار گیرد.
کلید واژگان
اخلاقچارچوب مفهومی
نظریه حسابداری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینیImam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه شیرازگروه آموزشی حسابداری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
بخش حسابداری دانشگاه شیراز
شاپا
2676-62052676-6213




