تحلیل تغییرات ساختاری بخشهای مشتریان با روش ترکیبی خوشه-بندی و قوانین انجمنی
(ندگان)پدیدآور
آخوندزاده نوقابی, الهامالبدوی, امیرسپهری, محمد مهدینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بخشبندی مشتریان یکی از مباحث اصلی و کلیدی در مطالعات مدیریت ارتباط با مشتری محسوب میشود. یکی از چالشهای مهم در بخشبندی مشتریان، ناپایداری و تغییرات بخشهای مشتریان در طول زمان است. تغییرات بخشها را میتوان در دو دستة تغییرات محتوایی و ساختاری دستهبندی کرد. این پژوهش بر تغییرات ساختاری بخشها که اهمیت زیادی دارد، تمرکز کرده است. بهمنظور تحلیل تغییرات ساختاری بخشها و توصیف چگونگی این تغییرات، روش ترکیبی جدیدی مبتنیبر روشهای خوشهبندی و قوانین باهمآیی ارائه شده و در دادههای یکی از سرویسدهندههای معتبر خدمات مخابراتی ایران بهکار گرفته شده است. براساس نتایج، تغییرات ساختاری در قالب دو دسته تغییرات دورهای و تغییرات دارای روند دستهبندی و بررسی شده است. نتایج بیانگر آن است که روند روبهرشدی در ایجاد بخش جدید در این شرکت شکل گرفته است. نتایج، مدیران بازاریابی را به سمت دانش مفیدی برای ارائة کاراتر تصمیمهای بازاریابی هدایت میکند.
کلید واژگان
بخشبندی مشتریتغییرات ساختاری بخشها
خوشهبندی
دادهکاوی
قوانین باهمآیی
34. کاربرد تکنیک های داده کاوی در هوشمندی تجاری (BI)، هوشمندی بازاریابی (MI) و هوشمندی مشتریان (CI)
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراناستاد بخش مهندسی صنایع، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران
دانشیار بخش مهندسی صنایع، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




