• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 2, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 2, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی کاربرد نسبت طلایی در بسته‎بندی محصولات و تأثیر آن بر رفتار خرید مصرف کنندگان

    (ندگان)پدیدآور
    فیض, داودسلحشور, اکبر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    331.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بسته‎بندی یکی از مؤثرترین ابزار بازاریابی در فروش بسیاری از محصولات به‎خصوص محصولات مصرفی است. از آن‎جا که بسیاری از خریدها، به‎ویژه در فروشگاه‎های بزرگ و زنجیره‎ای بدون برنامه‎ریزی قبلی انجام می‎گیرد، نقش بسته‌بندی در جلب توجه خریداران بسیار مهم است. بسته‎ای می‎تواند در جذب مشتری موفق باشد که زیبا و جذّاب طراحی شود. عوامل متعددی مانند رنگ؛ شکل؛ ساختار و غیره در جذابیت بسته‌بندی نقش دارند. به‎نظر می‎رسد، یکی از عواملی که بر جذابیت بسته‌بندی تأثیرگذار است، طراحی بسته‌بندی با استفاده از نسبت طلایی است. نسبت طلایی(618/1) نسبتی است که از تقسیم طول به عرض مستطیل به‎دست می‎آید. این نسبت به وفور در طبیعت و برخی بناهای تاریخی یافت می‌شود. در این پژوهش، تأثیر نسبت طلایی بر میزان جذابیت بسته‌بندی بررسی می‎شود. بدین منظور بسته‎هایی با نسبت طلایی با استفاده از برنامه‎ریزی غیرخطی مدل‎سازی شد و در کنار بسته‎هایی بدون نسبت طلایی قرار گرفت و از 400 نفر از مصرف کنندگان تهرانی نظر خواهی (مصاحبه) شد. یافته‎های این پژوهش نشان داد، بسته‌بندی‎هایی که با نسبت طلایی طراحی شده باشند از نظر خریداران جذاب به‎نظر می‎رسند. در عین حال نتایج نشان داد، جنسیت و سن تأثیری بر انتخاب بسته‌بندی های دارای نسبت طلایی ندارند.
    کلید واژگان
    بسته‎بندی
    جنبه‎ی روانی بسته‎بندی
    رفتار مصرف کننده
    نسبت طلایی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2011-02-20
    1389-12-01
    ناشر
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه سمنان
    دانشگاه سمنان

    شاپا
    2008-5907
    2423-5091
    URI
    https://jibm.ut.ac.ir/article_22116.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/258470

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب