ارایه مدلی جهت ارزیابی و انتخاب بازارهای خارجی در صنعت خودروسازی
(ندگان)پدیدآور
فیروزیان, محمودنجفی, صمدلعلی, محمدرضارضاپور, حسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
صاحبنظران در بررسی ادبیات موضوع ارزیابی بازارهای بین المللی که تجارب عملی انجام شده در ایران نیز مؤیدآن است معتقدندکه، برای انتخاب بازارهای خارجی به طورکلی دو رویکرد گسترش و قاعدهمند وجود دارد. بنگاههای استفادهکننده از رویکرد گسترش، به-تدریج و از طریق بازارهایی که با بازار محلی شباهت فرهنگی و جغرافیایی دارند، وارد بازارهای بین المللی میشوند. اما دررویکرد قاعده مند، بنگاهها با استفاده منظم از مجموعه معیارهایی که برای انتخاب بازار جهانی به کارگرفته میشوند، بازارهای مناسب را انتخاب میکنند. تا به امروز مدلهای فاقد جامعیت زیادی برای ارزیابی وانتخاب نظاممند بازارهای هدف خارجی توسط پژوهشگران پیشنهاد و ارایه شده، ولی چون در انطباق با فرآیند تصمیمگیری صادرکنندگان، مغایرتهای زیادی از خود نشان میدهند، بنابراین در پژوهش تلاش شده تا مدل مفهومی جامعی منطبق با فرآیند تصمیمگیری صادرکنندگان، شامل ارزیابی محیطهای اقتصادی، عمومی، قانونی، رقابتی، فرهنگی، جمعیتی، جغرافیایی و توانایی بنگاه ارایه شود. برای ساخت مدل، پرسشنامهی پژوهشگر ساختهای بین خبرگان دستاندرکار صادرات صنایع خودرو استان تهران توزیع، سپس با استفاده از فن آماری مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل و در خاتمه مدل تأیید شدهای ارایه شده است که امکان پیشبینی و تصمیم-سازی برای صادرکنندگان را فراهم میآورد.
کلید واژگان
ارزیابی بازارهای بینالمللیبازاریابی بینالملل
مدلیابی معادلات ساختاری
مدلهای انتخاب بازارهای بینالمللی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-03-211389-01-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی کرجشاپا
2008-59072423-5091




