آیا نمادهای حیوانی بر واکنش مشتریان نسبت به تبلیغات تأثیر دارند؟ (روشی آزمایشی)
(ندگان)پدیدآور
بحرینی زاد, منیژهعلوی, مهدیه الساداتهاشمی فرد, فریبانوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از شیوههای اثربخش کردن تبلیغات، استفاده از نمادهای انسانی یا حیوانی است و مسکات نامی است که بر این نمادها گذاشته میشود. با توجه به استفادۀ فراوان از نمادهای حیوانی در تبلیغات و روشن نبودن تأثیر آنها در مصرفکنندگان ایرانی، هدف اصلی این پژوهش بررسی چگونگی تأثیرگذاری استفاده از نمادهای حیوانی بر واکنش مشتریان نسبت به تبلیغات است. این مطالعه، یک پژوهش توصیفی است که در آن تأثیر استفاده از نمادهای حیوانی در تبلیغات بر واکنش مشتریان نسبت به تبلیغات، با استفاده از طرح آزمایش، بررسی میشود. برای مطالعه، از بین برندهای ایرانی نماد حیوانی چیتوز، لبنیات روزانه و ایران خودرو و از بین برندهای خارجی نماد حیوانی باطری دوراسل، جگوار و مجموعۀ محصولات لاگوست انتخاب شده و واکنش مصرفکنندگان به تبلیغات در دو بعد واکنش یعنی نگرش و پاسخ مؤثر به تبلیغات با مقیاسهای معتبر و استاندارد سنجیده شده است. فرایند پاسخدهی به پرسشهای پرسشنامه در دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون، صورت گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که استفاده از نماد حیوانی در تبلیغات، از سوی افراد واکنش مثبتی نخواهد داشت و بین زنان و مردان در نگرش و پاسخدهی به تبلیغات دارای نماد حیوانی، تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج این مطالعه بهعنوان نخستین پژوهش تجربی این حوزه در ایران، میتواند کاربردهای تئوریکی و عملی زیادی برای بازاریابان داشته باشد.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: مسکاتنگرش به تبلیغات
نماد حیوانی
واکنش نسبت به تبلیغات
28. مدیریت تبلیغات، ترفیعات فروش و ارتباطات یکپارچه بازاریابی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




