• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آیا نمادهای حیوانی بر واکنش مشتریان نسبت به تبلیغات تأثیر دارند؟ (روشی آزمایشی)

    (ندگان)پدیدآور
    بحرینی زاد, منیژهعلوی, مهدیه الساداتهاشمی فرد, فریبا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    774.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از شیوه­های اثربخش کردن تبلیغات، استفاده از نمادهای انسانی یا حیوانی است و مسکات نامی است که بر این نمادها گذاشته می­شود. با توجه به استفادۀ فراوان از نمادهای حیوانی در تبلیغات و روشن نبودن تأثیر آنها در مصرف‌کنندگان ایرانی، هدف اصلی این پژوهش بررسی چگونگی تأثیرگذاری استفاده از نمادهای حیوانی بر واکنش مشتریان نسبت به تبلیغات است. این مطالعه، یک پژوهش توصیفی است که در آن تأثیر استفاده از نمادهای حیوانی در تبلیغات بر واکنش مشتریان نسبت به تبلیغات، با استفاده از طرح آزمایش، بررسی می­شود. برای مطالعه، از بین برندهای ایرانی نماد حیوانی چی‌توز، لبنیات روزانه و ایران خودرو و از بین برندهای خارجی نماد حیوانی باطری دوراسل، جگوار و مجموعۀ محصولات لاگوست انتخاب شده و واکنش مصرف­کنندگان به تبلیغات در دو بعد واکنش یعنی نگرش و پاسخ مؤثر به تبلیغات با مقیاس­های معتبر و استاندارد سنجیده شده است. فرایند پاسخ­دهی به پرسش‌های پرسشنامه در دو مرحلۀ پیش­آزمون و پس­آزمون، صورت گرفت. یافته­های پژوهش حاکی از آن است که استفاده از نماد حیوانی در تبلیغات، از سوی افراد واکنش مثبتی نخواهد داشت و بین زنان و مردان در نگرش و پاسخ­دهی به تبلیغات دارای نماد حیوانی، تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج این مطالعه به‌عنوان نخستین پژوهش تجربی این حوزه در ایران، می­تواند کاربردهای تئوریکی و عملی زیادی برای بازاریابان داشته باشد.
    کلید واژگان
    واژه‌های کلیدی: مسکات
    نگرش به تبلیغات
    نماد حیوانی
    واکنش نسبت به تبلیغات
    28. مدیریت تبلیغات، ترفیعات فروش و ارتباطات یکپارچه بازاریابی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-06-22
    1397-04-01
    ناشر
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
    کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران

    شاپا
    2008-5907
    2423-5091
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jibm.2018.247685.2863
    https://jibm.ut.ac.ir/article_66287.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/258280

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب