بررسی تأثیر بازارگرایی صادرات و انطباق آمیختۀ بازاریابی بر عملکرد صادراتی (مطالعۀ موردی: شرکتهای صادرکنندۀ محصولات غیرنفتی)
(ندگان)پدیدآور
محترم قلاتی, رحیمموثق, مهردادنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر متغیرهای انطباق آمیختۀ بازاریابی و بازارگرایی صادرات بر عملکرد صادراتی در شهر تهران پرداخته است. مطالعۀ حاضر دو هدف اصلی را دنبال میکند؛ نخست بررسی میکند که استراتژیهای انطباق آمیختۀ بازاریابی و بازارگرایی چه تأثیری بر عملکرد صادراتی میگذارند و دوم، به بررسی نقش بازارگرایی در صادرات بهدلیل وجود نتایج ضدونقیض مطالعات گذشته میپردازد. برای آزمایش فرضیههای تحقیق، 311 شرکت صادراتی برای نمونه انتخاب شد؛ سپس بهکمک نرمافزار Smart PLS و با استفاده از روش معادلات ساختاری واریانسمحور، دادههای گردآوری شده تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد شرکتهای صادراتی در محیطهای آشفته و بازارهای رقابتی نزدیک، از جنبۀ روانی برنامۀ آمیخته بازاریابی خود را با نیازهای مربوط به بازارهای خارجی بهتر انطباق میدهند. بازارگرایی صادرات، تأثیر مثبت و انطباق آمیختۀ برنامۀ بازاریابی تأثیر منفی بر عملکرد صادراتی شرکتها دارند؛ ضمن اینکه بازارگرایی رابطۀ بین دو متغیر انطباق آمیختۀ بازاریابی و عملکرد صادراتی را تعدیل کرده و در تصمیمگیریهای استراتژیک شرکتهای صادراتی، نقش حمایتگرایانه دارد.
کلید واژگان
انطباق آمیختۀ بازاریابیبازارگرایی صادرات
عملکرد صادرات
فاصلۀ روانی
محیط خارجی
10. مدیریت صادرات، واردات و مبادلات و تفاهم نامه های بین المللی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




