تأثیر تجانس و شخصیت برند بر وفاداری مشتریان (مطالعۀ موردی: مقایسۀ برندهای گوشی همراه ایرانی و چینی)
(ندگان)پدیدآور
رضائی کلیدبری, حمیدرضاطالقانی, محمدعلوی فومنی, سیده فاطمهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعات نشان داده است که برندها نیز مانند انسانها دارای شخصیت هستند که باعث تمایز آنها در ذهن مصرفکنندگان میشود. محققان تا به امروز، دو جریان شخصیت برند و خودتجانسی را بررسی کردهاند که در این تحقیق تأثیر همزمان هر دو متغیر بر وفاداری بررسی شده است. روش تحقیق، توصیفی همبستگی بوده و جامعۀ آماری پژوهش، مشتریان برند گوشیهای ایرانی و چینی در شهر رشت در نظر گرفته شده است. نمونهگیری به روش نظامدار صورت پذیرفت و حجم نمونه 382 نفر از مشتریان هر برند تعیین شد. ابزار سنجش و اندازهگیری، پرسشنامۀ استاندارد داس (2014) است. برای بررسی روایی پرسشنامه از نظر متخصصان و صاحبنظران، برای برآورد ضریب پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و برای آزمون فرضیهها از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیههای تحقیق نشان میدهد شخصیت برند و تجانس، بر وفاداری مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارد. تأثیر شخصیت برند بر وفاداری مشتریان به برند برای برند چینی بیشتر از برند ایرانی است؛ اما تأثیر تجانس بر وفاداری مشتریان در برند ایرانی بالاتر است.
کلید واژگان
برند ایرانیبرند چینی
تجانس
شخصیت برند
وفاداری مشتریان
31. مدیریت نام و نشان (برند) تجاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-07-231396-05-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایراندانشیار مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی (بازاریابی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




