تأثیر قابلیتهای تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان به خرید بهواسطۀ اعتماد (مطالعۀ موردی: کاربران اینستاگرام)
(ندگان)پدیدآور
معینی, حسینجامی پور, موناابراهیمی دلاور, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهدلیل پیشرفت فناوری و نیاز به سرعت عمل در ارتباطات و انجام معاملات، موضوع تجارت اجتماعی در کانون توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر قابلیتهای تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان به خرید بهواسطۀ اعتماد است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش، آن دسته از کاربران اینستاگرام که حداقل یک بار از طریق این شبکۀ اجتماعی خرید انجام داده باشند، در نظر گرفته شده است. با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی (در دسترس) 165 نفر برای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد بین قابلیتهای تجارت اجتماعی و نگرش مشتریان به خرید بهطور مستقیم و بهواسطۀ اعتماد بهطور غیرمستقیم رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین هر یک از ابعاد قابلیتهای تجارت اجتماعی بهجز حمایت اطلاعاتی، بر نگرش مشتریان به خرید تأثیر مثبت و معناداری میگذارد. بنابراین قابلیتهای تجارت اجتماعی عامل برجسته و تأثیرگذارندهای بر نگرش مشتریان نسبت به خرید محسوب میشود.
کلید واژگان
اعتمادتجارت اجتماعی
رسانههای اجتماعی
نگرش
40. بازاریابی الکترونیک و مجازی،بازاریابی ایمیلی وپیامکی،بازاریابی شبکه ای،بازاریابی مبتنی برابزارهای موبایل و در محیط وب2
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایراناستادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




