ارائۀ چارچوبی برای شناسایی ریسکهای راهبرد در شرکتهای هولدینگ سرمایهگذاری
(ندگان)پدیدآور
سید جوادین, سید رضاصفری, حسینابراهیمی, عباسنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه بسیاری از شرکتها به اهمیت برنامهریزی راهبردی پی بردهاند. شرکتهای هولدینگ نیز این موضوع را مدنظر قرار دادهاند. بحث برنامهریزی راهبردی در شرکتهای مختلف متفاوت است و در شرکتهای هولدینگ نیز پیچیدگیهای ویژهای دارد. شرکتهای هولدینگ با دو تصمیم راهبردی مهم مواجهاند: 1. سرمایهگذاریها در چه حوزههایی و چگونه صورت گیرد؟ 2. شرکت مادر چگونه بر حوزههای سرمایهگذاریشده (کسبوکارهای تابعه) تأثیر بگذارد و آنها را مدیریت کند؟ شرکتهای هولدینگ در راستای تصمیمهای راهبردی خود با ریسکهایی روبهرو میشوند که باید به آنها توجه داشته باشند. در این پژوهش، با استفاده از مالتی گراندد تئوری که ترکیبی از گراندد تئوری و فراترکیب است، ریسکهای راهبرد اینگونه شرکتها شناسایی میشود. با توجه به ترکیب دو روش، ابتدا حدود پنجاه پژوهش از بین بیش از چهارصد پژوهش مرتبط برای فراترکیب استفاده شد و کدهای مربوطه نیز شناسایی شد. سپس با استفاده از چهارده مصاحبة ساختاریافته در قالب گراندد تئوری، مفاهیم و مقولههای نهایی استخراج شد که عبارتاند از: ریسکهای مدیریتی، ساختاری، مالی، عملیاتی و رفتاری.
کلید واژگان
ریسکهای راهبردشرکت مادر
مالتی گراندد تئوری
1. تحلیل محیط رقابت و توسعه و حفظ مزیت رقابتی پایدار
3. برنامه ریزی و تصمیم گیری پورتفوی و راهبردهای تجاری و کسب و کار
6. رویکردهای نوین و نوظهور راهبردی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد گروه مدیریت دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشیار گروه مدیریت دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دکتری سیاستگذاری بازرگانی دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




