بررسی سبکهای تصمیمگیری مشتریان در خرید محصولات لوازم خانگی (مورد مطالعه: مشتریان شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
محسنین, شهریاراسفیدانی, محمد رحیمکرمی, محسنخواجه دهاقانی, احمدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هر مشتری یا مصرفکننده با سبک تصمیمگیری مشخصی با بازارهای مختلف در ارتباط است و این سبکها در طول زمان کمابیش ثابت باقی میمانند. این پژوهش با هدف شناسایی سبکهای تصمیمگیری مدل اسپرولز و کندال، در بین مشتریان فروشگاههای لوازم خانگی شهر تهران انجام گرفته است. مدل اسپرولز و کندال با این فرض که مصرفکنندگان با استفاده از سبکهای تصمیمگیری خاصی اقدام به خرید میکنند، هشت سبک مختلف را شناسایی کرده که تا کنون در کشورهای زیادی مورد آزمون قرار گرفتهاند. سؤال اصلی به این صورت مطرح میشود که سبکهای تصمیمگیری خرید براساس مدل اسپرولز و کندال در بین مشتریان فروشگاههای لوازم خانگی در سطح شهر تهران چیست؟ نمونۀ آماری این پژوهش شامل 350 نفر از اعضای جامعۀ آماری بود که بهطور تصادفی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامۀ حضوری بود. نتیجۀ تجزیهوتحلیل دادهها بیانگر آن بود که هفت سبک (شش سبک قبلی و یک سبک جدید) در میان خریداران لوازم خانگی در بازار جمهوری شهر تهران شناسایی شد و از این میان، سبک ایدهآلخواهی در درجه اهمیت بالاتری نسبت به سایر سبکها بوده است.
کلید واژگان
رفتار مصرفکنندهسبک تصمیمگیری
مدل اسپرولز و کندال
لوازم خانگی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-06-221392-04-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد رشتۀ مدیریت اجرایی، دانشگاه ، ایراناستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
کارشناس ارشد رشتۀ مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، ایران
کارشناس ارشد رشتۀ مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




