شناسایی و اولویت¬بندی عوامل مؤثر بر کارایی شبکۀ توزیع کالا
(ندگان)پدیدآور
شریفی, کیومرثنصابی, حمید رضایاورزاده, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه یکی از چالشهای مهم مدیران بازاریابی و تولیدکنندگان، توزیع کارآمد کالاهای تولید شده در بازارهای هدف است. توزیع کالاها و خدمات، بخش عمدهای از تولید ناخالص داخلی کشورها را به خود اختصاص میدهد. بنابراین وجود یک نظام توزیع کارآمد میتواند به توسعۀ پایدار اقتصادی کشورها کمک کرده و بسیاری از هزینههای اضافی را از دوش مصرفکنندگان نهایی بردارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کارایی شبکۀ توزیع کالا در کشور است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز، از مطالعات میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش 220 پرسشنامه بین خبرگان توزیع شد و در مجموع 148 پرسشنامه گردآوری شد. برای بررسی نوع ارتباط بین متغیرها از آزمون همبستگی اسپیرمن و برای تعیین درجۀ نسبی اهمیت عوامل تأثیرگذار بر کارایی شبکۀ توزیع کالا در کشور، از آزمون فریدمن استفاده شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، کوتاهشدن کانالهای توزیع، ایجاد زنجیرههای بزرگ توزیع کالا، افزایش تخصص و مهارت نیروی انسانی، توسعۀ زیرساختهای توزیع و حملونقل کالا و ایجاد برندهای ملی قوی، بهترتیب بیشترین تأثیر را بر بهبود کارایی شبکۀ توزیع کالا در کشور دارند.
کلید واژگان
شبکۀ توزیع کالاکارایی شبکۀ توزیع
فروشگاه¬های زنجیره¬ای
کانال توزیع
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-06-221392-04-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دکترای مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهرانکارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایران
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه فارابی، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




