شاخصهای روان سنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت، تعهد و محیط مدرسه
(ندگان)پدیدآور
قدم پور, عزت الهحیدریانی, لیلابرزگربفرویی, مهدینوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت، تعهد و محیط مدرسه بود. بدین منظور 429 نفر دانشآموز (245 پسر و 187 دختر) از دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان میبد به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه جو مدرسه برادشو و همکاران(2014) پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار AMOS 24 و SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که مدل سهبعدی مناسبی برای جو مدرسه وجود دارد که شامل سه بعد امنیت، تعهد و محیط مدرسه در 13 خردهمقیاس است که بعد امنیت شامل خردهمقیاس ادراک امنیت، قلدری / زورگویی و سوء مصرف مواد؛ بعد تعهد شامل خردهمقیاسهای ارتباط معلم- دانشآموز، ارتباط دانشآموزان، درگیری تحصیلی، ارتباط با کل مدرسه، انصاف و برابری، درگیری والدین و  بعد محیط مدرسه شامل خرده مقیاسهای وظایف و نقشها، پاکیزگی محیط مدرسه، حمایت عاطفی، اختلال و بینظمی در مدرسه است. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین ضرایب پایایی این 13 خردهمقیاس در حد 68/0 و 87/0 بدست آمد که این نشاندهنده پایایی قابل قبول و مناسب این مقیاس است. با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت که پرسشنامه جو مدرسه با تمرکز بر سه بعد امنیت، تعهد و محیط در جامعه ایرانی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است.
کلید واژگان
جو مدرسهامنیت
تعهد
محیط مدرسه
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایراندانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
استاد مدعو، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران
شاپا
2345-62992476-5627




