• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)
    • دوره 13, شماره 50
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)
    • دوره 13, شماره 50
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شاخص‌های روان سنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت، تعهد و محیط مدرسه

    (ندگان)پدیدآور
    قدم پور, عزت الهحیدریانی, لیلابرزگربفرویی, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    939.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، بررسی شاخص­های روان­سنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت، تعهد و محیط مدرسه بود. بدین منظور 429 نفر دانش­آموز (245 پسر و 187 دختر) از دانش­آموزان مقطع متوسطه شهرستان میبد به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه جو مدرسه برادشو و همکاران(2014) پاسخ دادند. داده­ها با روش تحلیل عاملی تأییدی و نرم­افزار AMOS 24 و SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها ­نشان داد که مدل سه­بعدی مناسبی برای جو مدرسه وجود دارد که شامل سه بعد امنیت، تعهد و محیط مدرسه در 13 خرده­مقیاس است که بعد امنیت شامل خرده­مقیاس ادراک امنیت، قلدری / زورگویی و سوء مصرف مواد؛ بعد تعهد شامل خرده­­مقیاس­های ارتباط معلم- دانش­آموز، ارتباط دانش­آموزان، درگیری تحصیلی، ارتباط با کل مدرسه، انصاف و برابری، درگیری والدین و  بعد محیط مدرسه شامل خرده­ مقیاس­های وظایف و نقش­ها، پاکیزگی محیط مدرسه، حمایت عاطفی، اختلال و بی­نظمی در مدرسه است. یافته­های حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین ضرایب پایایی این 13 خرده­مقیاس در حد 68/0 و 87/0 بدست ­آمد که این نشان­دهنده پایایی قابل قبول و مناسب این مقیاس است. با توجه به نتایج بدست آمده می‌توان گفت که پرسشنامه جو مدرسه با تمرکز بر سه بعد امنیت، تعهد و محیط در جامعه ایرانی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است.
    کلید واژگان
    جو مدرسه
    امنیت
    تعهد
    محیط مدرسه

    شماره نشریه
    50
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
    Tbriz Branch, Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
    دانشجوی دکتری گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
    استاد مدعو، گروه روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

    شاپا
    2345-6299
    2476-5627
    URI
    https://dx.doi.org/10.30495/jinev.2020.565329.1698
    http://jinev.iaut.ac.ir/article_675607.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254689

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب