نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقدم پور, عزت الهfa_IR
dc.contributor.authorحیدریانی, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorبرزگربفرویی, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:06:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:06:34Z
dc.date.available1399-07-09T04:06:34Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:06:34Z
dc.date.issued2020-08-22en_US
dc.date.issued1399-06-01fa_IR
dc.date.submitted2019-05-09en_US
dc.date.submitted1398-02-19fa_IR
dc.identifier.citationقدم پور, عزت اله, حیدریانی, لیلا, برزگربفرویی, مهدی. (1399). شاخص‌های روان سنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت، تعهد و محیط مدرسه. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه), 13(50), 13-33. doi: 10.30495/jinev.2020.565329.1698fa_IR
dc.identifier.issn2345-6299
dc.identifier.issn2476-5627
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30495/jinev.2020.565329.1698
dc.identifier.urihttp://jinev.iaut.ac.ir/article_675607.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254689
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر، بررسی شاخص­های روان­سنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت، تعهد و محیط مدرسه بود. بدین منظور 429 نفر دانش­آموز (245 پسر و 187 دختر) از دانش­آموزان مقطع متوسطه شهرستان میبد به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه جو مدرسه برادشو و همکاران(2014) پاسخ دادند. داده­ها با روش تحلیل عاملی تأییدی و نرم­افزار AMOS 24 و SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها ­نشان داد که مدل سه­بعدی مناسبی برای جو مدرسه وجود دارد که شامل سه بعد امنیت، تعهد و محیط مدرسه در 13 خرده­مقیاس است که بعد امنیت شامل خرده­مقیاس ادراک امنیت، قلدری / زورگویی و سوء مصرف مواد؛ بعد تعهد شامل خرده­­مقیاس­های ارتباط معلم- دانش­آموز، ارتباط دانش­آموزان، درگیری تحصیلی، ارتباط با کل مدرسه، انصاف و برابری، درگیری والدین و  بعد محیط مدرسه شامل خرده­ مقیاس­های وظایف و نقش­ها، پاکیزگی محیط مدرسه، حمایت عاطفی، اختلال و بی­نظمی در مدرسه است. یافته­های حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین ضرایب پایایی این 13 خرده­مقیاس در حد 68/0 و 87/0 بدست ­آمد که این نشان­دهنده پایایی قابل قبول و مناسب این مقیاس است. با توجه به نتایج بدست آمده می‌توان گفت که پرسشنامه جو مدرسه با تمرکز بر سه بعد امنیت، تعهد و محیط در جامعه ایرانی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است.fa_IR
dc.format.extent939
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزfa_IR
dc.publisherTbriz Branch, Islamic Azad Universityen_US
dc.relation.ispartofنشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)fa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Instruction and Evaluationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30495/jinev.2020.565329.1698
dc.subjectجو مدرسهfa_IR
dc.subjectامنیتfa_IR
dc.subjectتعهدfa_IR
dc.subjectمحیط مدرسهfa_IR
dc.titleشاخص‌های روان سنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت، تعهد و محیط مدرسهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد مدعو، گروه روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه اردکان، اردکان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue50
dc.citation.spage13
dc.citation.epage33


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد