| dc.contributor.author | قدم پور, عزت اله | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدریانی, لیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | برزگربفرویی, مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:06:34Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:06:34Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:06:34Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:06:34Z | |
| dc.date.issued | 2020-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-05-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-02-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قدم پور, عزت اله, حیدریانی, لیلا, برزگربفرویی, مهدی. (1399). شاخصهای روان سنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت، تعهد و محیط مدرسه. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه), 13(50), 13-33. doi: 10.30495/jinev.2020.565329.1698 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-6299 | |
| dc.identifier.issn | 2476-5627 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30495/jinev.2020.565329.1698 | |
| dc.identifier.uri | http://jinev.iaut.ac.ir/article_675607.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254689 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر، بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت، تعهد و محیط مدرسه بود. بدین منظور 429 نفر دانشآموز (245 پسر و 187 دختر) از دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان میبد به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه جو مدرسه برادشو و همکاران(2014) پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار AMOS 24 و SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که مدل سهبعدی مناسبی برای جو مدرسه وجود دارد که شامل سه بعد امنیت، تعهد و محیط مدرسه در 13 خردهمقیاس است که بعد امنیت شامل خردهمقیاس ادراک امنیت، قلدری / زورگویی و سوء مصرف مواد؛ بعد تعهد شامل خردهمقیاسهای ارتباط معلم- دانشآموز، ارتباط دانشآموزان، درگیری تحصیلی، ارتباط با کل مدرسه، انصاف و برابری، درگیری والدین و بعد محیط مدرسه شامل خرده مقیاسهای وظایف و نقشها، پاکیزگی محیط مدرسه، حمایت عاطفی، اختلال و بینظمی در مدرسه است. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین ضرایب پایایی این 13 خردهمقیاس در حد 68/0 و 87/0 بدست آمد که این نشاندهنده پایایی قابل قبول و مناسب این مقیاس است. با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت که پرسشنامه جو مدرسه با تمرکز بر سه بعد امنیت، تعهد و محیط در جامعه ایرانی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 939 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | fa_IR |
| dc.publisher | Tbriz Branch, Islamic Azad University | en_US |
| dc.relation.ispartof | نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Instruction and Evaluation | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30495/jinev.2020.565329.1698 | |
| dc.subject | جو مدرسه | fa_IR |
| dc.subject | امنیت | fa_IR |
| dc.subject | تعهد | fa_IR |
| dc.subject | محیط مدرسه | fa_IR |
| dc.title | شاخصهای روان سنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت، تعهد و محیط مدرسه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد مدعو، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 13 | |
| dc.citation.issue | 50 | |
| dc.citation.spage | 13 | |
| dc.citation.epage | 33 | |