تعیین اثربخشی آموزش برنامه شادی لیوبو میرسکی بر شادکامی، امید، سلامت عمومی و رضایت از زندگی دانشآموزان دختر رشته تربیت کودک مقطع متوسطه
(ندگان)پدیدآور
نیکراهان, غلامرضاقاسمی, طاهرهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اثربخشی آموزش برنامه شادی لیومیرسکی بر شادکامی، امید، سلامت عمومی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دختر رشته تربیت کودک مقطع متوسطه شهر شهرضا میباشد. تعداد 30 نفر از کلیه دانشآموزان دختر رشته تربیت کودک متوسطه دوم مشغول به تحصیل در دبیرستانهای واقع در شهر شهرضا به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. گروه مداخله به مدت شش هفته آموزش شادی لیبومیرسکی را دریافت نمودند و اندازه گیری در مرحله پیشآزمون، پس آزمون و پیگیری به انجام رسید. ایزار جمع آوری دادهها شامل پرسشنامههای امید اسنایدر، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)، پرسشنامه احساس شادکامی آکسفورد و رضایت از زندگی داینر و همکاران بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش برنامه شادی لیوبومیرسکی بر شادکامی، امید، سلامت عمومی و رضایت از زندگی در دانشآموزان در مرحله پس آزمون و پیگیری تاثیر معناداری داشت. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش شادی به دانشآموزان منجر به افزایش امید، شادکامی، سلامت عمومی و رضایت از زندگی در دانشآموزان میشود. از اینرو به مدارس پیشنهاد میشود که توجه به آموزش این نوع شادکامی را جزء الویتهای آموزشی خود قرار دهند
کلید واژگان
شادکامیامید
رضایت از زندگی
سلامت عمومی
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران، ایرانکارشناسارشد روانشناسی عمومی، واحد بروجن، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجن، ایران
شاپا
2345-62992476-5627




