بررسی رابطهی بین هوش فرهنگی با بهرهوری مدیران در مدارس شاهد استان آذربایجان غربی
(ندگان)پدیدآور
سینینسب, سیّد داوود حقادری, وریانوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطهی بین هوش فرهنگی با بهرهوری مدیران در مدارس شاهد استان آذربایجانغربی بوده است. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان مدارس شاهد استان آذربایجانغربی است. حجم نمونه در این پژوهش تعداد 41 نفر مدیر و 246 نفر معلم میباشد که به ازای هر مدیر، به طور تصادفی پرسشنامهی بهرهوری در اختیار 6 معلم قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامههای هوش فرهنگی و بهرهوری میباشد. برای جمعآوری دادههای هوش فرهنگی مدیران از پرسشنامهی استاندارد و برای تعیین میزان بهرهوری مدیران از پرسشنامهی محقق ساخته، استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که بین هوش فرهنگی و مؤلفههای آن (فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری) با بهرهوری مدیران، رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد. یافتههای دیگر پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای هوش فرهنگی و همچنین بهرهوری با توجه به عوامل دموگرافیک شامل سابقهی خدمت، سطح تحصیلات، جنسیت و مقاطع تحصیلی رابطهی معنیداری وجود ندارد.
کلید واژگان
هوش فرهنگیبهرهوری
مدارس شاهد
مدیران مدارس
آذربایجانغربی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2011-05-221390-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.دانشآموخته کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.
شاپا
2345-62992476-5627




