اثربخشی آموزش مدیریت شناختی-رفتاری استرس بر تعارض کار-خانواده، تعهد سازمانی و استرس ادراکشده کارکنان
(ندگان)پدیدآور
شیرانی, شهلامحمدی یوسف نژاد, یونسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت شناختی-رفتاری استرس بر تعارض کار-خانواده، تعهد سازمانی و استرس ادراکشده کارکنان آبفای اصفهان صورت پذیرفت. روش این پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. بدین منظور از بین کارکنان آبفای شهر اصفهان تعداد 30 کارمند به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارش شدند. گروه آزمایش، مداخله آموزش مدیریت شناختی-رفتاری استرس را طی 10 جلسه 90 دقیقهای بهصورت یکبار در هفته دریافت کرد، اما افراد حاضر در گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرار نگرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای تعارض کار-خانواده کارلسون و همکاران، استرس ادراکشده کوهن و همکاران و تعهد سازمانی مایر و آلن بود. دادهها توسط آمارتوصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل آزمون کواریانس) با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-23 مورد تحلیل قرار گرفتند.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مدیریت شناختی – رفتاری استرس بر تعارض کار– خانواده، تعهد سازمانی و استرس ادراکشده کارکنان آبفا تأثیر معنیدار داشته است.
کلید واژگان
تعارض کار– خانوادهتعهد سازمانی
مدیریت شناختی– رفتاری استرس
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، عسلویه، ایراناستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، عسلویه، ایران
شاپا
2588-39172588-6339




