ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه حرمت خود مشروط نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
امیری, سهرابقاسمی نواب, امیرجمالی, یوسفنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش، به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه حرمت خود مشروط نوجوانان، بر روی جامعه دانشآموزان انجام شد. 286 نفر از دانشآموزان به صورت نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه حرمت خود مشروط نوجوان (SCQA؛ ووتر، ویشرمن، بریرس و جانسن، 2016)، پرسشنامه خودارزشمندی مشروط (کراکر، لتان، کوپر و بویرت، 2003) و مقیاس چندبعدی کمالگرایی(فراست ودیگران، 1990)پاسخ دادند. برای تعیین ویژگیهای روانسنجی حرمت خود مشروط نوجوانان ابتدا اعتبار این پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ و بازآزمایی و دونیمهسازی سنجیده و روایی ملاکی آن با پرسشنامه خودارزشمندی مشروط و مقیاس چندبعدی کمالگرایی (MPS؛ فراست، مارتین، لاهارت و روزنبلات، 1990) بررسی شد، که حاکی از روایی تفکیکی و همگرایی مطلوب بود. ساختار عاملی آن هم با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی ارزیابی شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل عاملی مشخص شد که پرسشنامه حرمت خود مشروط دارای هشت عامل است و بررسی اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضرایب آلفا، بازآزمایی و دونیمهسازی ثبات پرسشنامه را نشان داد. در مجموع یافتهها مشخص کرد که پرسشنامه حرمت خود مشروط ویژگی روانسنجی مطلوب در نمونه جمعیتی دانشآموزان نوجوان دارد و میتوان از این ابزار در بررسیهای مرتبط با فرهنگ ایرانی استفاده کرد.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: حرمت خودخودارزشمندی مشروط
مقیاس چندبعدی کمالگرایی
تحلیل عاملی
روایی
اعتبار
روان سنجی
روان شناسی تحولی
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دکتری روانشناسی شناختیکارشناسی ارشد روانشناسی
کارشناسی ارشد مشاوره
شاپا
1735-305X2251-9955




