• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
    • دوره 13, شماره 50
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
    • دوره 13, شماره 50
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه حرمت خود مشروط نوجوانان

    (ندگان)پدیدآور
    امیری, سهرابقاسمی نواب, امیرجمالی, یوسف
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    435.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش، به منظور بررسی ویژگی­های روان­سنجی پرسشنامه حرمت خود مشروط نوجوانان، بر روی جامعه دانش­آموزان انجام شد. 286 نفر از دانش­آموزان به صورت نمونه­برداری خوشه­ای چند­مرحله­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه حرمت خود مشروط نوجوان (SCQA؛ ووتر، ویشرمن، بریرس و جانسن، 2016)، پرسشنامه خود‎ارزشمندی مشروط (کراکر، لتان، کوپر و بویرت، 2003) و مقیاس چند­بعدی کمال­گرایی(فراست ودیگران، 1990)پاسخ دادند. برای تعیین ویژگی­های روان­سنجی حرمت خود مشروط نوجوانان ابتدا اعتبار این پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ و باز­آزمایی و دو­نیمه‎سازی سنجیده و روایی ملاکی آن با پرسشنامه خود­ارزشمندی مشروط و مقیاس چند­بعدی کمال­گرایی (MPS؛ فراست، مارتین، لاهارت و روزنبلات، 1990) بررسی شد، که حاکی از روایی تفکیکی و همگرایی مطلوب بود. ساختار عاملی آن هم با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی ارزیابی شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل عاملی مشخص شد که پرسشنامه حرمت خود مشروط دارای هشت عامل است و بررسی اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضرایب آلفا، باز­آزمایی و دو­نیمه­سازی ثبات پرسشنامه را نشان داد. در مجموع یافته­ها مشخص کرد که پرسشنامه حرمت خود مشروط ویژگی روان­سنجی مطلوب در نمونه جمعیتی دانش­آموزان نوجوان دارد و می­توان از این ابزار در بررسی­های مرتبط با فرهنگ ایرانی استفاده کرد.
    کلید واژگان
    واژه‌های کلیدی: حرمت خود
    خود‌ارزشمندی مشروط
    مقیاس چند‌بعدی کمال‌گرایی
    تحلیل عاملی
    روایی
    اعتبار
    روان‌ سنجی
    روان‌ شناسی تحولی

    شماره نشریه
    50
    تاریخ نشر
    2016-12-21
    1395-10-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
    سازمان پدید آورنده
    دکتری روان‌شناسی شناختی
    کارشناسی ارشد روان‌شناسی
    کارشناسی ارشد مشاوره

    شاپا
    1735-305X
    2251-9955
    URI
    http://jip.azad.ac.ir/article_529165.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/253784

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب