ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس ارزیابی توانمندیهای دانشآموز دورکس
(ندگان)پدیدآور
سپنتا, مانداناهاشمی جوزدانی, محبوبهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی توانمندیهای دانشآموز دورکس (DESSA؛ لیبوف، شاپیرو و ناگلیری، 2009) در جامعۀ کودکان ایرانی بود. جامعۀ پژوهش شامل همۀ کودکان 5 تا 14 سال شهر اصفهان در سال 96-95 بود، که از این جامعه 744 نفر (384 دختر و 360 پسر) با روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. اعتبار مقیاس از طریق روش همسانی درونی و همبستگی مجموع ماده، ساختار عامل مقیاس از طریق هردو روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و روایی آن از طریق روایی واگرا و همبستگی بین زیرمقیاسها ارزیابی شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای همۀ زیرمقیاسها و کل مقیاس در هردو جنس و کل شرکتکنندگان مطلوب و دامنۀ اکثر همبستگیهای مجموعۀ ماده بیشتر از 40/0 بود. بررسی ساختار عاملی این مقیاس با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی مدل 8 عاملی مقیاس ارزیابی توانمندیهای دانشآموز دورکس را تأیید کرد. شاخصهای تحلیل عاملی تأییدی نیز حاکی از برازش مطلوب مادهها بود. درنهایت، همبستگیهای منفی و معنادار بین زیرمقیاسهای مقیاس ارزیابی توانمندیهای دانشآموز و پرسشنامه ارزیابی رفتاری راتر و همبستگیهای مثبت و معنادار بین زیرمقیاسهای مقیاس ارزیابی توانمندیهای دانشآموز، روایی خوب این مقیاس را نشان داد.
کلید واژگان
ویژگیهای روانسنجیروایی
یادگیری اجتماعی ـ هیجانی
اعتبار
آزمون های روانی
روان شناسی بالینی
روان شناسی تحولی
شماره نشریه
53تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاصدانشجوی دکتری روانشناسی
شاپا
1735-305X2251-9955




