• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
    • دوره 14, شماره 53
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
    • دوره 14, شماره 53
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ‌ فارسی مقیاس ارزیابی توانمندی‌های دانش‌آموز دورکس

    (ندگان)پدیدآور
    سپنتا, مانداناهاشمی جوزدانی, محبوبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    326.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش‌ تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ارزیابی توانمندی‌های دانش‌آموز دورکس (DESSA؛  لی‌بوف، شاپیرو و ناگلیری، 2009) در جامعۀ کودکان ایرانی بود. جامعۀ‌ پژوهش شامل همۀ کودکان 5 تا 14 سال شهر اصفهان در سال 96-95 بود، که از این جامعه 744 نفر (384 دختر و 360 پسر) با روش نمونه‌برداری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. اعتبار مقیاس از طریق روش همسانی درونی و همبستگی مجموع ماده، ساختار عامل مقیاس از طریق هردو روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و روایی آن از طریق روایی واگرا و همبستگی بین زیرمقیاس‌ها ارزیابی شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای همۀ زیرمقیاس‌ها و کل مقیاس در هردو جنس و کل شرکت‌کنندگان مطلوب و دامنۀ اکثر همبستگی‌های مجموعۀ ماده بیشتر از 40/0 بود. بررسی ساختار عاملی این مقیاس با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی مدل 8 عاملی مقیاس ارزیابی توانمندی‌های دانش‌آموز دورکس را تأیید کرد. شاخص‌های تحلیل عاملی تأییدی نیز حاکی از برازش مطلوب ماده‌ها بود. در‌نهایت، همبستگی‌های منفی و معنادار بین زیرمقیاس‌های مقیاس ارزیابی توانمندی‌های دانش‌آموز و پرسشنامه ارزیابی رفتاری راتر و همبستگی‌های مثبت و معنادار بین زیرمقیاس‌های مقیاس ارزیابی توانمندی‌های دانش‌آموز، روایی خوب این مقیاس را نشان داد.
    کلید واژگان
    ویژگی‌های روان‌سنجی
    روایی
    یادگیری اجتماعی ‌ـ ‌هیجانی
    اعتبار
    آزمون‌ های روانی
    روان ‎شناسی بالینی
    روان‌ شناسی تحولی

    شماره نشریه
    53
    تاریخ نشر
    2017-09-23
    1396-07-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی

    شاپا
    1735-305X
    2251-9955
    URI
    http://jip.azad.ac.ir/article_535883.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/253510

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب